Опрез при продаји аутомобила, одмах оверите купопродајни уговор
Пред судом је велики број случајева где су људи који су заиста продали аутомобил тужени од стране Паркинг сервиса, осигуравајућих друштава, трећих лица, само због тога што се званично у евиденцији МУП-а воде као власници, изјавио је директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић.
"Воде се као власници иако власници по слову закона нису, а да ли ће они успети у тим поступцима или не, то је питање, али у сваком случају, све те муке, главобоље, не би имали да су одмах по отуђењу оверили одговарајући уговор", рекао је Окановић.
Каже да се многи који продају моторно возило, не одлуче одмах да овере уговор о купопродаји у општини или код нотара, већ обично, на молбу купца, одложе то на неки временски период и ствар, по њиховом мишљењу, решавају тако што дају пуномоћје за управљање, пренос и продају возила купцу.
Ипак, то у пракси може створити велике проблеме, наглашава Окановић и објашњава да, уколико је особа и даље регистрована као власник у евиденцији МУП-а, може да се суочи са тиме да добије од приватног извршиоца налог да уплати одређени новчани износ и неће јој у том тренутку пуно помоћи то што заиста и није власник, већ ће против ње ићи поступак извршења и мораће да плати.
"Прво се може имати проблем са неплаћеним паркинг-картама, а систем принудног извршења, односно наплате паркинг-карата прилично је аутоматизован и неће бити од значаја што заиста нисте власник, већ ће приватни извршилац спровести против вас поступак извршења уз вашу вољу или против ње, без обзира на чињеницу што сте возило фактички продали", рекао је Окановић.
Такође, како наглашава, проблем може бити и што у последње време има све више камера за аутоматски видео-надзор прекршаја и уколико возилом које је продато, а није склопљен купопродајни уговор, буде учињен такав прекршај, може се прекршајно одговарати.
Окановић истиче да је можда највећи проблем уколико неко возилом које се и даље води у МУП-у као да је претходног власника изазове саобраћајну незгоду, напусти лице места, побегне, или има недозвољену количину алкохола у крви, осигуравајуће друштво, које плати комплетну штету која може бити вишемилионска, захтеваће ту штету од оног ко је управљао возилом, али и од званичног власника возила.
"То је зато што наши прописи обавезују власника да одговара за штету која је настала, без обзира на то да ли власник има везе са штетном радњом или не. Све у свему, много главобоље и много проблема можете имати уколико одмах по отуђењу возила не оверите одговарајући уговор у општини или код нотара и тиме имате јасан доказ да сте возило отуђили и имате тачно тај датум", подвукао је Окановић.
Према сазнањима Комитета за безбедност саобраћаја, око 50 одсто продаваца се одлучи да не изврши одмах закључење уговора и оверу у општини и то се обично чини на молбу купаца, како би они уштедели нешто и како би се одложило плаћање пореза, с тим што је код нас, порез на пренос власништва над моторним возилом 2,5 одсто од каталошке вредности возила.
"Морам да кажем да каталошка вредност возила у стварности заиста одговара ценама које су на нашем тржишту. У покушају да се неки трошкови избегну или одложе, а заиста нису велики у односу на цену возила и у односу на све муке које могу настати, одмах по отуђењу возила треба закључити и оверити одговарајући уговор", каже Окановић.
Петар Стакић са портала Половни аутомобили каже да је купопродајни уговор веома битан и да је управо зато на његовом сајту стављен пример тог уговора, да свако ко није вичан праву може да га преузме и прилагоди својој ситуацији, али да су основне одредбе ту.
"У њему се налазе најбитније ставке, попут стања аутомобила, услова плаћања, договора", рекао је Стакић и додао да је порез на пренос власништва над моторним возилом 2,5 одсто од каталошке вредности возила.
Како је истакао, АМСС ажурира и ревидира каталог сваких неколико месеци, "ту може да буде неких побољшања", али сматра да цене у том каталогу нису нереалне.
Стакић сматра да људи који избегавају да направе купопродајни уговор то вероватно раде због пореза, али наглашава да, с друге стране, зато немају никакву правну заштиту и ако их неко на неки начин превари, неће моћи да покажу да су купили ауто.
"Вероватно су дали новац на руке, немају никакав доказ и пред судом немају никакав документ. Уговор је тај који штити и једну и другу страну, обе стране су сагласне с тим што пише у уговору, а ако се прекрше неке његове одредбе, валидан је документ пред судом", рекао је Стакић.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар