недеља, 27.04.2025, 19:48 -> 17:57
Траг-Женидба Краљевића Марка, традиција у Штрпцу
Женидба Краљевића Марка није само епска народна песма, коју је забележио Вук Стефановић Караџић, већ и обредна поворка која се сваке године за Беле покладе одржава у Штрпцу.
Како је историјска личност постала централна фигура једног обреда и шта Краљевић Марко, али и сам догађај, значе данас Србима на Косову.
У поворци учествују мушкарци од 15 до 40-ак година. Уз велику буку поворка креће ујутру око девет часова и пролази улицама овог места. Становници Штрпца знају за тај догађај и они, пре него што поворка прође поред њихових кућа, изађу испред капија и дочекују учеснике опхода. Испред поворке иду два, три маскирана попа и гочобија, фигура која удрајући о гоч оглашава, најављује пролазак маскиране колоне.
Становници Штрпца дарују гочобију и прикључују се поворци која неколико пута застаје како би се одиграло коло и извеле још неке драмско-сценске симболичке минијатуре, често ласцивног карактера или са елементима старих обичаја – попут отмице младе.
Маскирана обредна поворка „вучара", под називом „Женидба Краљевића Марка״, централни је део Прочке – светковине која се завршава мавањем кумбаре, односно паљењем покладне ватре.
Након што се кумбаре измавају, изгоре у сокацима, становици излазе у центар насеља и онда колективно мавају. Симболика мавање кумбаре је повезана са употребом ватре у српској традицији и њеном замишљеном функцијом прочишћавања и заштите. Срби у Сиринићу верују да мавањем кумбара штите себе од злих сила и несреће, недаћа, болести.
Покладна свадба, Женидба Краљевића Марка, данас се одржава једино у Штрпцу и селу Готовуша. То је део живе традиције на коју је наш народ поносан. На предлог етнолога и антрополога др Александра Павловића и Института за српску културу Приштина-Лепосавић, 2018. обичај је уписан у Национални регистар нематеријалног културног наслеђа Србије.
Ауторка: Биљана Бојковић
Коментари