Родославци: Пруга једне младости

О Јадранској железници и жељи Србије да изађе на море, почело се говорити још осамдесетих година 19. века, али су читав овај посао заустављали и онемогућавали ратови - два балканска, Први светски рат, па потом и Други, уочи кога су почели извесни радови између Ваљева и Косјерића.

Гвоздени пут напретка
Гвоздени пут напретка

Тек 1951. Привредни савет Владе ФНРЈ је одобрио садашњи правац пруге Београд-Бар и наредне године је почела изградња на деоницама Ресник– Ваљево и Титоград–Бар. Ускоро ће се радити и од Прибоја ка Пријепољу, али кратко, јер се већ 1958. сви радови – обустављају.

Летовање, распуст, слободно време, све је било у радној акцији...
Летовање, распуст, слободно време, све је било у радној акцији...

Од 1971–1976. пругу је градило око 12 500 бригадира, акцијаша, међу којима је било и 200 пионира.

На једној од ОРА Београд-Бар
На једној од ОРА Београд-Бар

Омладинске радне бригаде су оствариле 1 200 000 радних сати, а заједно са младима из Југославије, у изградњи су учествовали и акцијаши из Велике Британије, Данске, Јордана, Јемена, Канаде, Кеније, Мађарске, Норвешке, Пољске, САД-а, СССР-а, Палестине, Сирије, Финске и Француске.

Није било непремостивих ситуација
Није било непремостивих ситуација

У Пријепољу, 11. јула 1971, свечано је отворена Омладинска радна акција „Београд–Бар”, а не треба заборавити да је омладина иза себе већ имала искуство и важан удео у изградњи пруга широм Југославије: Брчко–Бановићи, Шамац–Сарајево, Никшић–Титоград, Кучево–Бродице… Укупно 16 краћих или дужих саобраћајница.

Песма их је одржала
Песма их је одржала

Пруга Београд–Бар, једна од најзначајнијих железничких пруга, и једна од најмлађих, била је понос читаве Југославије – али, пре свих, понос оних који су је пројектовали и градили.

Пионири и омладинци на истом задатку
Пионири и омладинци на истом задатку

Сматра се најтежом у Европи – дуга је 476 километара, а у тунелима јој је готово четвртина. Чак ју је и британски „Гардијан” сврстао у десет спектакуларних светских пруга, а остало је забележено да је пројектна документација за поједине деонице рађена на основу авионских снимака, јер другачије није могло.

Писак воза и нови корак у будућност
Писак воза и нови корак у будућност

Писак локомотиве и клопарање вагона, оживели су неми простор планинских кланаца и висова, отворили су се нови видици, а она парола „ми градимо пругу – пруга гради нас”, заиста је имала смисла и пуну потврду.

Планински терен изазов и за пројектовање и за рад
Планински терен изазов и за пројектовање и за рад

Уредник серијала: Јелена Божовић

Политикин забавник на траси Београд-Бар
Политикин забавник на траси Београд-Бар

Сниматељ: Душко Перић

Живот једог времена
Живот једог времена

Монтажа Горан Дамљановић

Ауторка Јелена Божовић
Ауторка Јелена Божовић

 

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи