недеља, 10.12.2023, 23:25 -> 13:21
Век хармонике – Композиције Едварда Богуславског и Анджеја Кшановског
Представићемо албум Еве Грабовске-Лис, са премијерним снимцима композиција пољских аутора Едварда Богуславског и АнджејаКшановског.
Овај вредан извор за истраживање опуса поменутих композитора садржи поново откривену младалачку композицију Кшановског – Квартет за хармонике број 1, као и два дела Богуславског – Пољске народне мелодије за мешовити хор, ансамбл хармоника и удараљке и остварење Додатак.
Додатак је написан 2002. године и заузима последње место у опусу који је Едвард Богуславски писао за хармонику. Посвећено је управо Еви Грабовској-Лисовој, чије интерпретације слушамо у вечерашњој емисији.
Квартет за хармонике број 1 Анджеја Кшановског из 1971. године, сматран је изгубљеним све до 2010, када га је композиторова супруга пронашла у кући – пуних двадесет година након његове смрти. Премијерно га је одсвирала Ева Грабовска-Лис, на концерту одржаном на Музичкој академији у Катовицама у децембру 2011. године. Ово је једини Квартет за хармонике у опусу Кшановског, који броји преко педесет дела за овај инструмент. Будући да је био и хармоникаш и композитор, Кшановски је писао најразличитија дела у којима је изнова откривао звук хармонике и максимално користио њене изражајне могућности, укључујући и ту да на хармоници произведе звук сличан електроници. У Квартету за хармонике, који спада међу ране опусе, аутор ствара интригантне звучне боје пажљиво користећи промене регистара у све четири хармонике.
На крају емисије чућете и Пољске народне мелодије за мешовити хор, ансамбл хармоника и удараљке Едварда Богуславског из 1989. године. Дело је написано за холандски ансамбл Д’акорд, а снимак који репродукујемо забележен је у Катовицама 29. новембра 2012. године, на симпозијуму посвећеном уметничкој заоставштини Богуславског. Била је то пољска премијера композиције, када је свирала Ева Грабовска-Лис.
Аутор је у композицији користио народне мелодије из региона Мазовше, Курпје и Подоље, а посебна расположења постигао је упрошћавањем декламација у мушким гласовима наспрам вокализа у женским. У необичном избору састава – споју хора и ансамбла хармоника, Богуславски посебно истиче контраст између тоналног парта хора и дисонантних дијалога инструменталне групе.
Уредница емисије Марија Вуковић
Коментари