четвртак, 23.02.2023, 21:45 -> 14:52
Извор: Трећи програм
Аутор: Ивана Неимаревић
Музика вива – 31. Међународна трибина композитора у Београду
У последњој емисији циклуса који посвећујемо најзначајнијем фестивалу савремене музике у нашој земљи, представићемо дела изведена на концерту одржаном 8. октобра прошле године у Студентском културном центру. Тада су ансамбли Гудачи Светог Ђорђа и пијанистички дуо ЛП извели дела Андреје Андрића, Милоша Раичковића, Соње Мутић, Предрага Репанића, Силарда Мезеија, Смиљане Влајић и Татјане Милошевић-Мијановић.
Емисију настављамо композицијом Lovely Permutations - Дивне пермутације Милоша Раичковића. Композиција је написана за пијанисткички дуо ЛП 2021. године, а инспирисана је Раичковићевим ранијим минималисткичким радовима за ансамбл клавијатура. Оригиналне „пермутације", аутор је стилски одредио као „аскетски минимализам", док су данашња дела „класичнијег" и богатијег израза. Тонски материјал је заснован на пет тонова, а саме пермутације су некада математички прорачунате, а некад слободне.
Соња Мутић се на фестивалу представила делом Resound II за камерни ансамбл и електронику. Ова уметница је тренутно на докторским студијама композиције на Харвард Универзитету, под менторством Хаје Черновин и Ханса Тучкуа, а у досадашњој каријери освојла је већи број угледних признања и стипендија. У композицији са којом се представила на прошлогодишњој Трибини, истражује богат и суптилни свет аликвота појединачних тонова и двозвука на клавиру. Озвучавањем ових тонова, она је створила хармоније са којима даље ради и у којима се спајају акустични инструменти и електроника.
Концерт одржан 8. октобра прошле године у Студентском културном центру настављен је остварењем под називом Читајући Дантеа Предрага Репанића, настало поводом обележавања 700 година од смрти великог песника. Састоји се од три attacca става: Фиренца, тамо далеко, Било једном у рају и Риторнело наде, чији наслови указују и на програмско-симболични карактер дела. Први и последњи део представљају инструментални историјски оквир, заснован на разради тематског материјала каче A poste messе чији је аутор Лоренцо да Фиренце, док централни део представља имагинарни Дантеа и Беатриче.
У другом делу концертне вечери, најпре је изведена композиција Hep 32 S-O за обоу, фагот и гудачки оркестар Силарда Мезеија. Дело представља најновији део серије композиција насловљених „хеп", у којима аутор комбинује различите инструменте и извођачке саставе.
Потом ћете чути композицију Девана (вилинско коло) Смиљане Влајић. Ова ауторка, редовна професорка на Академији уметности у Новом Саду, и директорка покрајинског Културног центра Војводине Милош Црњански, на прошлогодишњој Трибини представла се делом за флауту и гудачки оркестар, инспирисаним старословенском митологијом. Као што назив говори, посвећена је Девани, супрузи старословенског бога Велеса, а у пратећем програмском тексту, ауторка наводи да јој је намера била да нас одведе у нека прастара времена, када је „природа у очима човека била одуховљена, а сав живи и неживи свет сматран једнаким и једним".
Емисију ће заокружити Три песме о нама Татјане Милошевић-Мијановић. Композиција, написана за мецосопран и камерни оркестар, посвећена је композиторкином супругу, који је преминуо на Бадњи дан 2019. године.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари