Мајстори барока
Хендл: Естер, ораторијум
Ораторијум „Естер“ Георга Фридриха Хендла изводе: сопран Патриша Квела као Естер, тенор Ентони Ролф Џонсон као Ксеркс, тенор Иан Партриџ као Мордекај, бас Дејвид Томас као Аман, сопран Ема Киркби као Израелка, тенор Пол Елиот као први Израелац, тенор Ендрју Кинг као други Израелац-официр и контратенор Дру Минтер као свештеник. Хором дечака Вестминстерске опатије, хором и оркестром Академије за рану музику диригује Кристофер Хогвуд.
Иако су неке од бројних Хендлових опера популарне, славу његовом имену и данас доноси ораторијумско стваралаштво. Израел у Египту, Месија, Самсон, Херкул, Јефта, Јуда Макабејац - су дела која увек изазивају интересовање публике и свако њихово извођење има значај изузетног музичког догађаја.
У ораторијуму је Хендлов стил добио пуну уверљивост, непосредност и снагу израза. У овом облику, аутор није био спутан традиционалним моделом као у домену опере серија. Пошто је текстуално предложак ораторијума имао другачију сврху, композиторова природна тежња за драматиком се у овој форми слободније развијала. Непостојање сценске поставке омогућавало је усредсређење на емоционалност, али су ипак постојали елементи који су своје исходиште проналазили у оперској театралности.
Теме либрета узимане су углавном из Старог завета, а Хендл посвећује подједнаку пажњу личној драми појединца и великим хорским одсецима. Карактер ораторијума је стога монументалан, а хор својом масивном звучношћу у ефектним сликама изражава херојство, патриотизам, занос, оптимизам и веру у спасење. Начином на који је третирао хор и улогом коју му је поверио у драматургији својих дела Хендл је снажно утицао на своје наследнике - Глука, Хајдна, Моцарта, Бетовена, па и неке ауторе XIX века.
Ораторијуми су настајали током 40 година Хендловог живота, од првих покушаја у Италији 1708. до последњег ораторијума Јефта 1752, али се главна активност на пољу овог жанра одвијала током композиторовог боравка у Енглеској. Између 1717. и 1719. године, поред клавирских дела за пријатеље и ученике и популарне пасторале „Ацис и Галатеа", настао је и Хендлов први ораторијум на енглеском језику - Естер. Била је то скромна прва верзија коју је Хендл 1732. године прерадио у опсежније дело.
Ауторка Ана Ћирица
Коментари