Trezor

O uticaju masovnih medija na javno mnjenje, zatim prilog pred početak izgradnje Memorijalnog centra RTS-a

Medijski objektiv, Sedam TV dana - Emisija govori o funkciji i uticaju televizije na svest i podsvest gledalaca, zatim o uticaju masovnih medija na javno mnjenje, o anglosaksonskom pristupu medijima, o globalizaciji svetskog medijskog prostora, o ulozi televizije na život pojedinca i slici sveta koju vidi na televiziji, o uticaju slike koja se prikazuje i manipulacijama koje su moguće. Između ostalih učesnika koji govore o ovoj temi kritičar Bogdan Tirnanić govori o ulozi televizije u životu i sudbini sveta i ulozi televizije sada kad postoji internet, kada televizija nije više prozor u svet već vrata kroz koja svet ulazi. Što se tiče konkurentskog interneta, Tirnanić smatra da je vidljiv kraj epohe televizije. U nastavku govori o strategiji upotrebe televizije u ratu devedesetih. Sledi dalje kazivanje propovedi koju je održao nemački protestantski sveštenik Fridrih Grizendorf 1945. godine u selu Everburg kraj Osnabrika, gde se nalazilo na hiljade srpskih zarobljenika. Tekst koji je objavljen u knjizi Dobrice Erića Razapeta zemlja kazuje Mida Stevanović

- Učesnici: Bogdan Tirnanić, Branka Otašević, Čedomir Mirković, Ljubivoje Ršumović, Miroljub Radojković, Simeon Babić, Milutin Milenković, Dragan Praštalo, Anđelka Mihić, Sanda Rašković Ivić i studenti Dragana Taljić, Dejan Krstić, Uroš Praštalo
- Realizacija: Nikola Nešković, Milena Gavrilović, Marina Milivojević, Sunčica Milosavljević
- Proizvedeno maj-jun 1999, premijerno emitovanje jun 1999; Redakcija kulturno-zabavnog programa, urednik Predrag Perišić; reprizirano u "Trezoru" 05.02.2014. i 26.03.2019

Memorijalni centar - Novembra 2018. godine ekipa "Trezora" počela je da prati pripreme i početak izgradnje Memorijalnog centra poginulim radnicima RTS-a u NATO bombardovanju. U našem godišnjem izveštaju Gde smo bili i šta smo radili 2018. videli ste snimke jedne alpinističke ekipe koja je na ruševini zgrade u Aberdarevoj vršila merenja i ispitivanja. Upoznali ste tada arhitektu Tatjanu Stratimirović iz tročlanog autorskog tima prvonagrađenog projekta Spomen obeležja, a danas će gledaoci upoznati još jednog člana tog tima. Arhitekta Vladimir Milenković na crtežima projekta obrazlaže položaj, izgled i ideju budućeg Memorijalnog centra. Mnoge detalje u vezi sa projektom i izgradnjom koje je on ovde izneo, prvi put je šira javnost ovde mogla da vidi i čuje. "Trezor" je spreman da prati i beleži sve naredne etape planirane ovim projektom na kojima već radi vredna ekipa. U međuvremenu rad na izradi makete Spomen obeležja je završen, maketa je od septembra 2019. u Holu Takovske pred očima javnosti. Naša ekipa je to snimila ali publika će to biti u prilici da gleda u nekom od narednih "Trezora" kada ćemo upoznati i trećeg člana autorskog tima arh. Snežanu Vesić.

- Učesnici: arh. Vladimir Milenković, sagovornik Bojana Andrić
- Snimatelj Vasko Vasović, asistent Branislav Stojanović, snimatelj zvuka Rade Vučković, mikroman Milan Bogić, rasvetljivač Mladen Perić, organizator Gordana Grdanović, grafička obrada Milena Marković, montažer Aleksandar Andrijevski, autor Bojana Andrić
- Snimano 20.12.2018, premijerno emitovano u "Trezoru" 26.03.2019; Redakcija za istoriografiju

Petak, 05.06.2020. na RTS SVET u 0.30

Sećanje na Peđu Ristića i njegova poslednja dva televizijska snimka

Predrag Peđa Ristić, arhitekta (Beograd, 17. januar 1931 - Beograd, 5. avgust 2019)

Predrag Ristić, arhitekta. Uža specijalnost rekonstrukcija predistorijske i crkvene arhitekture; autor preko 1000 realizovanih arhitektonskih projekata; bavi se multimedijalnim umetničkim aktivnostima, grafikom, akustikom i konstruisanjem muzičkih instrumenata (drndafon); gradio sojenice i kuće na drveću. Profesor Akademije Srpske pravoslavne crkve za umetnost i konzervaciju, član ULUPUDS-a , gost-profesor Univerziteta u Gracu, Beču i Parizu. Glavna dela: projekti za rekonstrukciju i izgradnju preko 50 sakralnih objekata i za adaptaciju preko 100 beogradskih tavana u stanove i ateljea; projekti Doma svetog Kneza Lazara u Birmingemu, Sabornog hrama u Podgorici, Svetosavskog centra u Hanoveru; rekonstrukcija kuće u Lepenskom viru i dr. Nagrade: Orden Svetog Save II reda,1990; I nagrada princa Čarlsa za projekat crkvenog doma u Birmingemu u Engleskoj (Sivic trust award), 1989; Srebrna nagrada za naučni film na međunarodnom filmskom festival u Zapadnom Berlinu, 1974; Prva nagrada za Jugoslovenski naučni TV film godine, 1970; Nagrada za životno delo ULUPUDS-a; Prva nagrada za radio dramu RTS, 1984. i dr.

Ko hoće časno, ne može lasno - Arhitekta Peđa Ristić uradio je 1964. projekat rekonstrukcije fasade Doma Jevrema Grujića u Svetogorskoj ulici u Beogradu. U Domu Jevrema Grujića, prvom privatnom Muzeju diplomatije i avangarde, prvi put je posle 53 godine izložen originalni projekat postojeće fasade uz obrazloženje autora. Peđa Ristić nas kroz priču o svojim precima, ujaku slikaru Ivanu Tabakoviću i dedi arhitekti Milanu Tabakoviću, otkriva kako je i sam odabrao svoj poziv arhitekte.

- Učesnici: osnivač "Muzeja Jevrema Grujića" Lazar Šećerović, prof. dr arhitekta Predrag Ristić
- Urednik istraživač Marijana Cvetković, snimatelj saradnik Milena Jekić Šotra, organizator Gordana Grdanović, grafička obrada Aleksandar Bulatović, montažer Nada Dodig Zildžić, urednik Bojana Andrić
- Snimano 9. februara 2017; premijerno emitovano u "Trezoru" 26.09.2019; Redakcija za istoriografiju

Lamperija uzvraća udarac - "Davne 1949. godine državni Agitprop uvažio je molbu umetnika da se ovde, na Obilićevom vencu okupljaju, rade i izlažu grafičko stvaralaštvo. Tako je nastao Grafički kolektiv, mesto razmene kreativnih ideja, stvaralačke sinergije umetnika i iz drugih oblasti, i iz drugih gradova Jugoslavije, Evrope i sveta. Nastaju novi pravci, nove estetike... Posle 70 godina aktivizma nema razumevanja da se ova adresa sačuva. Danas su se ovde okupili umetnici, da pomognu selidbu, jer sutra rano dolazi kamion i nosi sve što se preneti može na nekoliko adresa, kod dobrih ljudi koji nude povoljne uslove za izbeglištvo" - tim rečima počinje emisija, a zatim se prikazuje hronologija događaja od 25. jula, kada je ekipa "Trezora" počela da prati pripreme za selidbu, iseljenje Grafičkog kolektiva sa Obilićevog venca, poseta Peđi Ristiću, zatim smeštanje delova eksterijera i enterijera na privremene adrese i, dalje redom pod budnim okom kamera "Trezora" sve do avgustovske izložbe u velikoj Galeriji SANU i septembarske u Galeriji KCB. Ova emisija samo je delić onog što je "Trezor" snimio, ali prikazuje se sada, u slavu nedavno preminulog arihitekte Peđe Ristića, jednog od onih po kojem će se 70-godišnji Grafički kolektiv pamtiti zauvek. Iz teksta Rastka Ćirića: "Genijalni projekat Peđe Ristića iz 1964. pretvorio je neuglednu i stereotipnu radnju sa izlozima u drvetom obložen filozofski osmišljen prostor sa karakterom, ekonomičan i elegantan, izgrađen rukom samog autora. Autor u eseju (godišnjak "Krug", 1965) objašnjava koncept: "Izložba je razdeljena na nekoliko odeljenja, a površine za izlaganje na nekoliko panoa, i to sve u modulu celih prirodnih brojeva (...). Postoje tri osnovna prostora 3 x 3 x 3 koja se spiralno nižu, a koji se granaju u prateće brodove (...). Ovo je tipičan način komponovanja prostora klasičnog grčkog krsta." Svoj izbor materijala kojim je obložio zidove objašnjava činjenicom da je drvo "sirovina hartije od koje su napravljeni grafički listovi, pa se ove dve materije evolutivno dopunjuju".

- Učesnici: umetnički direktor i kustos GK Liljana Ćinkul, arhitekta Ivan Mangov, dizajner Milan Simić, prof. Peđa Ristić arhitekta, prof. Rastko Ćirić dizajner, kostimograf i scenograf Dušica Knežević, arhitekta Slobodan Maldini i drugi.
- Urednici istraživači Milena Jekić Šotra, Marijana Cvetković, saradnik Ivana Bosanac; snimatelji Vasko Vasović, Dimitrije Hadži Nikolić, Vladimir Jovanović; snimatelji zvuka Nikola Mišić, Slaviša Petrović, Miloje Ilić; saradnici snimatelji Milena Jekić Šotra, Bojana Andrić; rasvetljivači Mile Ilić, Predrag Bojković, Nenad Vlatković; organizatori Gordana Grdanović, Dušica Hovjecki; montažer Aleksandar Andrijevski, grafička obrada Milena Marković, Saša Bulatović, Goran Ergarac; autor Bojana Andrić
- Snimano 24, 26. i 27. jula, 13. i 16. septembra 2018, 7. maja, 19. jula, 8. i 22. avgusta i 7. septembra 2019; premijerno emitovano u "Trezoru" 26.03.2019; Redakcija za istoriografiju