Čitanje pozorišta: Kakva je to pojava, ko su ti ljudi?!

Ovu epizodu počinjemo komparativnom analizom predstava "Hasanaginica" (Novosadsko pozorište, reditelj Andraš Urban) i "Tartif" (Narodno pozorište Sombor i Srpsko narodno pozorište, reditelj Igor Vuk Torbica).

U obe predstave reditelji-autori sprovode postupke aktuelizacije i rekontekstualizacije imajući na umu originalne dramske predloške koje nadilaze, nadograđuju i, na izvestan način, dekonstruišu i iznova konstruišu, u nameri da učitaju i vaspostave nova, savremena, angažovana značenja, konotacije i reference. Obe predstave primeri su društveno odgovornog, kritički potentnog i osvešćenog pozorišta koje se, kao svest i korektivna savest, beskompromisno obračunava sa društvenim anomalijama i razobličava ih na umetnički relevantan način.

Iako nastala prigodnim povodom (tridesetogodišnjica otvaranja Bitef teatra), predstava M.I.R.A. nije ni prigodna ni svečarska. Osim tematizacije i problematizacije biografskih i anegdotskih detalja i idejnog korpusa iz zaostavštine Mire Trailović u predstavi se tematizuju i problematizuju pojmovi avangardnog, eksperimentalnog i novog u lokalnoj pozorišnoj sredini podjednako kao i odnos te sredine prema Bitefu, Miri Trailović i Mirjani Karanović koja igra naslovnu ulogu. O predstavi govori reditelj Andraš Urban.

Knjaževsko srpski tetar iz Kragujevca obeležio je svoj dan premijerom predstave Negri po tekstu svog utemeljivača, i oca srpskog pozorišta, Joakima Vujića. Da li tekst iz 1821. godine, pisan na slaveno-serpskom jeziku, danas ima tek muzejsku vrednost ili je u njemu moguće prepoznati i savremene konotacije, koje se tiču vremena i društva u kojem živimo? O tome govore rediteljka Anđelka Nikolić i kritičarka Aleksandra Glovacki.

Na kraju sledi osvrt na predstavu Ekvus, po tekstu Pitera Šefera, u produkciji Beogradskog dramskog pozorišta. Govore glumac Miodrag Dragićević i kritičar Borisav Matić.

Autor i urednik serijala: Slobodan Savić

broj komentara 0 pošalji komentar