Čitaj mi!

Trka izdavača do učenika

Đaci nižih razreda osnovnih škola i ove godine dobiće besplatne udžbenike za matematiku, maternji jezik, svet oko nas i prirodu i društvo, kao i radne sveske za te predmete. Spremni su i udžbenici na svim jezicima nacionalnih manjina. U susret novom zakonu – izdavači se nadaju boljim uslovima koji će obezbediti pravedniju trku do profita – a nadležni najavljuju – strože kriterijume.

O besplatnim udžbenicima, i pred nastupajuću školsku godinu – argumenti za i protiv. U opštoj besparici – štede roditeljima novac, ipak, do učenika ne dolazi uvek najbolji udžbenik.

Učitelj Nenad Matić objašnjava da udžbenike nasleđuju na četiri godine, a da se u međuvremenu pojavljuju nova izdanja koja su bolja, savremenija i doprinose kvalitetu nastave.

"Učitelji imaju potpunu slobodu u izboru udžbenika i vrlo često se dešava da se udžbenici ne biraju prema kvalitetu i mogućnostima koje pružaju u nastavi nego prema drugim kriterijumima koji nisu uvek vezani za kvalitet udžbenika", rekao je Matić.

Da trka izdavača do učenika nije uvek korektna – tvrde i u Zavodu za izdavanje udžbenika.

"Taj način je unazad desetak godina veoma blago rečeno – čudan, odnosno nije tržišno opravdan. Ko pre devojci – njegova devojka. To se tako u poslovnom svetu ne radi, već se znaju kriterijumi i standardi po kojima se udžbenik bira", rekla je Jelena Ivanović iz Zavoda za izdavanje udžbenika.

Privatni izdavači i zameraju što su komisije koje odobravaju udžbenike – tajne.

"Ima puno subjektivnosti u ocenjivanju i odlučivanju komisije. Mislim da to treba da bude transparentna, javna procedura, ukoliko izdavač napiše imena svojih autora, svojih recenzenata i autora, ukoliko oni imaju hrabrost da svojim imenom i prezimenom stanu ispred svojih dela, ne razumem zašto komisija ne može da svojim autoritetom stane ispred svog mišljenja", kaže Gordana Knežević Orlić iz Izdavačke kuće "Klet".

Različitost udžbenika ume da zada glavobolju prosvetarima. Ponekad deca istog razreda u toku polugodišta uče potpuno različite oblasti, što uspeh i dece i škole dovodi u pitanje – tvrde direktori.

"Kad u 'Službenom glasniku' izađe spisak nastavnih jedinica nastavne oblasti koje moraju da se savladaju, izdavači moraju da brinu o redosledu lekcija zbog onih takmičenja koja dolaze u proleće, pa dete radilo jednu oblast, drugu oblast nije radilo", navodi primer direktor OŠ "Svetozar Marković" Dragi Lukić.

Novi zakon će mnogo više brinuti upravo o učeniku – tvrde nadležni i najavljuju više kriterijume u izdavaštvu.

"Izdavanje udžbenika bi trebalo da bude nešto kao izdavanje leka, to je naime lek za dete, pomoć da se ono razvija, tako da po novom zakonu, od same procedure, dobijanja licence, biće oštriji kritrijumi i trebalo bi da omogućimo da se vidi mišljenje učenika", kaže Zorana Lužanin iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Svaki udžbenik koji je odobren dobiće ocene koje će biti dostupne javnosti.

Novi zakon će po predmetu smanjiti broj udžbenika koje dete nosi svaki dan u školu. Tako će se olakšati đačka torba, ali i oživeti biblioteka i podstaći korišćenje računara.

broj komentara 0 pošalji komentar