Читај ми!

Nuklearne bespilotne letelice

Najveća mana bespilotne letelice, njen kratki domet, mogao bi uskoro da postane prošlost. Naime, američki naučnici napravili su nacrte nove generacije letelica sa nuklearnim reaktorom. Neslućene mogućnosti mogle bi da dovedu do potpuno novog tipa ratovanja, ali su rezerve, bar za sad, prevelike.

Američki naučnici napravili su nacrte nove generacije nuklearnih bespilotnih letelica sposobnih da mesecima bez prestanka i potrebe da se spuste po gorivo budu u vazduhu, prikupljaju podatke i napadaju.

Nove letelice razvijene su u saradnji Nacionalne laboratorije "Sandija", glavne američke službe za nuklearno istraživanje i razvoj i proizvođača namenske opreme "Nortrop Grunman".

Dizajnirane su tako da se poveća vreme koje može da provede u vazduhu sa dana na mesece, a samim tim da se više snage stavi na raspolaganje operativnim sistemima.

Tri glavna problema bespilotnih letelica američka vojska želi da prebrodi: manjak vremena letenja nad potencijalnom metom, manjak snage za radarske, oružane i sisteme nadgledanja i manjak komunikacionih kapaciteta.

Koliko su ozbiljne namere pokazuje činjenica da kompanija poput "Nortrop Grunman" radi na projektu. Naime, oni su već 1986. godine patentirali bespilotne letelice opremljene nuklearnim reaktorima sa helijumskim hlađenjem, a radili su i na mnogim nuklearnim projektima za vazduhoplovstvo SAD.

Razvojni tim došao je do zaključka da su nuklearne bespilotne letelice sposobne da nadgledaju mnogo duže, a samim tim i prikupe daleko više informacija po misiji u poređenju sa letelicama baziranim na drugim tehnologijama.

Pored toga, zbog svojih karakteristika, ovaj tip letelica eliminiše druge troškove, poput potrebe za uspostavljanjem isturenih baza sa gorivom koje se, po pravilu, prave u zabačenim i neprijateljskim teritorijama.

Dva puta više naoružanja 

Prednosti novog pogona mogu se predstaviti najbolje na postojećim letelicama, poput MQ-9 "kosača", koje se u velikoj meri koriste u Avganistanu i Pakistanu protiv talibana.

"Kosač" nosi dve tone goriva i isto toliko naoružanja i druge opreme, a može u vazduhu da ostane oko 42 sata, ili 14 sati kada je potpuno naoružan.

Kada se ima u vidu da polovina nosivosti letelice otpada na gorivo vidi se potencijal nove tehnologije. To bi značilo da bi količina naoružanja mogla da bude udvostručena, a pored toga mogla bi nekoliko puta duže da ostane u vazduhu.

Međutim, i pored svih prednosti, postoji jedna velika mana – činjenica da je pogon nuklearni. Još uvek se smatra da javnost ne bi bila preterano srećna saznanjem da nebom lete mali nuklearni reaktori koji mogu da se obore ili sruše i samim tim ili izazovu katastrofu i posledice poput takozvanih prljavih bombi, ili da padnu u ruke neprijatelju.

I jedan i drugi scenario veoma su zabrinjavajući. Ipak, iz "Sandije" su potvrdili da je projekat završen.

"Često se od nas traži da razmotrimo i istražimo širok spektar rešenja kako bi rešili najteže tehničke izazove. Istraživanje na tu temu izrazito je teoretsko i veoma konceptualno. Naši napori rezultirali su preliminarnim studijama i nacrtima, ali nikakav hardver nije napravljen niti testiran", saopštili su iz kompanije.

Ovo je toliko osetljivo pitanje da se u zaključku sa istraživanja ne pominje nuklearni pogon, već se to naziva "tehnologijom pogona koja je otišla daleko ispred postojećih hidrougljeničnih tehnologija". Vođa istraživačkog tima je doktor Stiven Dron, koji je specijalizovan za nuklaerni pogon i dobro poznat u naučnim krugovima.

Ali i pored svih rezervi, u zaključku se navode da će "rezlutati istraživanja biti korišćeni prilikom razvoja sledeće generacije bespilotnih letelica sa vojnom i obaveštajnom namenom".

Stručnjak za bespilotne letelice Kris Kouls kaže da je to zastrašujući koncept.

"Bespilotne su manje bezbedne nego konvencionalne letelice i često se dešava da se sruše. Postoje snažni lobiji i interesi unutar vojne industrije da se povećaju mogućnosti tih letelica, a samim tim i njihova proizvodnja", ističe Kouls.

Britanski stručnjak, koji apeluje protiv upotrebe nuklearnog pogona, veruje da razvoj tehnologije bespilotnih letelica predstavlja mnoge pretnje.

"Što jeftinije budu za proizvodnju to će se sve manje govoriti protiv njih. Posledice se ne sagledavaju pažljivo", zaključuje Kouls.

Број коментара 39

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 28. март 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво