Читај ми!

Италијанска храна је омиљена у свету, како препознати прави производ

Италијанска храна је позната и омиљена у свету, међутим, на тржишту се могу наћи производи сумњивог квалитета са назнаком "произведено у Италији", и није лако препознати прави италијански прехрамбени производ.

Italian sounding је маркетиншки феномен којим се, комбинацијом слика, боја, речи и географским референцама на амбалажи хране или пића, указују на то да је производ из Италије и део традиције те земље – иако заправо уопште није тако. 

Довољно је ставити италијанску заставу или реч Италија па да преварени купци помисле да купују аутентичан италијански производ.

Тек малим словима, и не увек, на етикетама могу да се прочитају реченице типа: слично италијанском, врста попут, имитација, по традицији, или по типичном рецепту из Италије. 

"Италијанска вина су окарактерисана по разлици која гарантује квалитет производа, дакле ако на етикети прочитате DOC, то значи да се дефинише производ који има контролисану ознаку порекла с обзиром на то да је подвргнут верификацији и контроли Италијанског јавног институционалног тела и различитих субјеката унутар ланца снабдевања. DOCG подразумева још већу проверу и ограниченију количину производње", каже шеф пројекта "Уживање у европској квалитетној храни" Виторио Емануеле Пизани.

Лажни производи које у овој земљи не познају, а у Аустралији, Америци, Канади и на Балкану се продају као аутентични, далеко су од италијанског квалитета.

Купци су често у заблуди да купују добар, квалитетан производ чије је порекло италијанско а, заправо је произведен у остатку света: нпр. вино "Барбери" које се производи у Румунији а не у региону Пијемонт, "кјанти" из Калифорније и други производи који користе италијанске речи или оне које су им сличне, попут "крешеко" из Немачке који звучи скоро идентично славном италијанском "просеку".

"Године 2021. у свету је продато око 800 милиона боца ‘просека’ који представља традицију и јединствену територију са које ово вино долази – са брда на којима се узгаја вино на традиционални начин, што предвиђа 800 сати рада годишње у односу на уобичајених 200 сати на равним теренима, без машина и уз различиту микроклиму. Дакле, то је оно што је препознао Унеско и заштитио ‘просеко’ као своју баштину", истиче Дијего Томаси из Конзорцијума заштите Prosecco Superiore.

У последњих десет година је лажни пољопривредно-прехрамбени италијански производ, уз искоришћавање тзв. italian sounding-a, повећан за 70 одсто и достигао вредност од сто милијарди евра: од три производа који се на тржишту пласирају као италијански – два су лажна.

То је последица међународне пиратерије која неадекватно користи речи, боје, локације, слике, имена и рецепте који подсећају на Италију за ту "лажну" храну која нема никакве везе са националним производним системом.

Од 2019. године је обавезно да се на свим етикетама прехране напише одакле потиче производ и све што је коришћено за његову производњу, а уколико желите прави италијански производ, не купујте све оно што звучи "италијански" већ добро прочитајте етикету.