Читај ми!

Конкурс за резервне пилоте – може ли војска брже и јефтиније до новог кадра

Ратно ваздухопловство и противваздухопловна одбрана Војске Србије расписала је, другу годину заредом, конкурс за ваздухопловне официре у резерви. Још није одређено да ли ће летети у авиону, хеликоптеру или бити оператери беспилотних летелица. Могу да се пријаве сви који имају до 27 година и завршен факултет. Струка каже да такав модел школовања пилота није нов у свету, док пилоти у пензији да постоји бољи, домаћи модел.

Све мање је заинтересованих за војни позив и готово све земље имају недовољно војних пилота.

Србију не заобилазе светски трендови, кажу упућени. Зато се смишљају нови начини регрутовања способних љубитеља ваздухопловства. Након завршеног цивилног факултета, после шест месеци слушања курса за официра у резерви, може се постати пилот Војске Србије.

Потпуковник Влада Глишић из Команде РВ каже да је процес школовања пилота континуиран процес и да је овај начин пријема и школовања пилота само први корак.

"Пилот се усавршава током целе своје каријере. Да би неко био оспособљен и успешан пилот за извршавање наменских задатака треба да прође и по неколико година. Технологија која се данас користи захтева можда од пилота и неке друге вештине, тако да и сам процес селекције је прилагођен трендовима који су у данашње време, да не кажем да је прилагођен неким стварима које ће се дешавати у будућности", каже Глишић.

Исти модел школовања војних пилота примењују и чланице НАТО-а. Тако је садашњи командат ратног ваздухопловства САД завршио курс за резервне официре 1985. године.

Пилот у пензији предлаже обуку у аеро-клубовима

Бориша Мандић, дугогодишњи пилот "мига-21", један је од ветерана који, како каже, поштују и подржавају сваку идеју да се занови летачки кадар у Ратном ваздухопловству. Али каже има и других, можда и јефтинијих модела.

"На једном од аеро-клубова, једном од аеродрома се оснује, инсталира један такав центар са људством, инструкторима и техником. Креће се са обуком младих људи од 15 година, уз писмену сагласност родитеља по закону о ваздушној пловидби. Такав модел омогућава му да уђе у тајне ваздухопловства и постане квалитетан пилот. По конкурсу, горња граница је 27 година, а то је по нама већ зрео човек, нема времена да уђе у све тајне ваздухопловства и да буде безбедан, квалитетан и сигуран пилот", каже Бориша Мандић, пилот у пензији.

Потпуковник Глишић наглашава да је циљ да се прими генерација пилота, која ће у зависности од потреба ВС, тј. РВ и ПВО бити даље селектована у процесу летачке обуке.

"У складу са опремањем, вероватно са набавком неких нових ваздухоплова са коришћење постојећих ваздухоплова ће се и вршити додатна селекција, већ готових, обучених пилота. То је иначе процес који не зависи од овог конкурса, он је стално присутан у војсци и на њега утиче много фактора", додаје Глишић.

Неопходност додатне промоције пилотског позива

А многи фактори утичу да пилота има све мање, плата није један од њих. Почетна примања пилота потпоручника у војсци су већа од хиљаду евра. Најављена је и набавка нових летелица - авиона, хеликоптера, али и борбених дронова. Стручњаци упозоравају да је неопходна додатна промоција пилотског позива, на све начине.

"Осим спотова на ТВ-у и друштвеним мрежама, важан је и директан маркетинг, важно је да пилоти посећују средње школе и факултете и да говоре о свом позиву и предностима позива пилота авијације ВС. Курс слушалаца за резервне официре авијације мора да успе, просто то је тренд у свету и ниједна војска не успева да попуни своје редове ратног ваздухопловства користећи само људе који завршавају класичну Војну академију", каже Горан Јанићевић, уредник емисије "Дозволите..."

Активни модел школовања пилота у резерви не искључује, кажу упућени, постојање Центра за обуку какав предлажу пилоти у пензији. Најгоре би било да нема довољно пилота, па да нове летелице скупљају прашину у новим хангарима.

недеља, 05. мај 2024.
24° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се