Читај ми!

Чак 53 општине у Србији немају јавни превоз, грађани се сналазе и чекају реакцију надлежних

У чак 53 општине нема јавног превоза, показује извештај државног ревизора. Док се грађани сналазе како да оду до посла или лекара, ресорно министарство треба да донесе смернице за локалне самоуправе јер су дужне да обезбеде услугу превоза становништву.

Само девет одсто јединица локалне самоуправе, према извештају државног ревизора, има план развоја саобраћаја на својој територији.

Уместо на ред вожње, мештани Алексинца ослањају се на добру вољу јединог превозника. Са фирмом из суседног Ниша, општина је, тврди председник, годинама имала добру сарадњу. Данас, каже, само проблеме које би требало да реши јавно-приватно партнерство.

"Сада ће се са неким од превозника потписати уговор, дефинисати линије, дефинисати цене, а оно што имамо као локална самоуправа, као учешће, биће карте за ђаке основних школа, а договор је и да финансирамо карте за средњошколце", каже председник Општине Алексинац Далибор Радичевић.

Сличан модел за организовање градског и приградског превоза планира и Пожаревац. Планирао је и раније, али без успеха.

После једне пропале јавне набавке, почетком године расписана је друга. Због тога што грађанима не пружају квалитетан превоз, ове две локалне самоуправе нашле су се на црној листи Државног ревизора.

Скоро 40 одсто јединица локалне самоправе није организовало превоз у складу са законом

Према извештају те институције за период од 2017. до 2019. године, готово 40 одсто јединица локалне самоправе није организовало ту комуналну делатност у складу са законом.

"То значи да се око милион становника на тој територији превози сопственим превозом, такси превозом или међумесним превозом који пролази кроз њихово место. Ми указујемо на то да јединица локалне самоуправе треба да преузме стратешку улогу у функцинисању градског и приградског превоза", истиче Нада Тошић из Државне ревизорске институције.

Као пример града који не води рачуна о потребама становништва, ревизор је издвојио и Краљево. У међувремену, са превозником је потписан уговор по којем град, између осталог, има обавезу да у сва возила угради мерне уређаје.

"Систем којим ће контролисати пређене километре, број извршених вожњи, број путника који се превозе на одређеним линијама, имаће сопствени мониторинг центар и тада ће свако извештавање и контрола бити знатно боља и поузданија. То је било планирано и прошле године али из разлога пандемије и избора је одложено. Ове године су планирана средства, планирана јавна набавка и очекујемо да се реализује", каже Милан Милошевић из Градске управе за саобраћај Краљева.

Има ревизор очекивања и од Министарства саобраћаја, да што пре донесе смернице и мерила за обављање превоза како би се поправила статистика из 2019. године.

Према истраживању Министарства државне управе и локалне самоуправе, 37 одсто грађана није задовољно стањем у градском и приградском саобраћају.