Санкције, инспекције и девет мера за чистији ваздух

Министарство животне средине најављује санкције за локалне самоуправе које нису поступиле по Закону о заштити ваздуха. Да бисмо се изборили са аеро-загађењем, Министарство предлаже девет мера. Тврди да је само за једну од њих надлежно.

Министарство задужено за заштиту животне средине сматра да је кључ за решавање аеро-загађења на локалу, у општинама и градовима где се грађани суочавају са тим проблемима. Локалне самоуправе на то обавезује Закон о заштити ваздуха.

Министарство заштите животне средине је, како се наводи, у више наврата упозорило јединице локалних самоуправа на њихову законску обавезу израде краткорочних и дугорочних Планова квалитета ваздуха, и затражило извештаје о испуњавању те обавезе.

"Од 145 контактираних јединица локалне самоуправе (ЈЛС), до сада је 66 општинских и градских управа доставило извештај, од којих се 29 ЈЛС изјаснило да ће у 2020. години вршити мерења, 16 ЈЛС се обавезало да планира мере и активности а 21 ЈЛС се изјаснила да не врши мерење квалитета ваздуха нити планира израду планова", саопштило је Министарство.

С тим у вези, Министарство проверава постојање таквих планова у општинама и градовима, и за оне који нису то урадили примениће се прописане санкције, односно упутиће се на обавезе примене мера на које их Закон обавезује.

Надзор над емитерима штетних гасова 

Министарство је у оквиру својих надлежности предузело и инспекцијски надзор великих емитера штетних гасова.

Републичка инспекција за заштиту животне средине је у 2018. години обавила 83 инспекцијска надзора великих емитера штетних гасова и поднела једну прекршајну и 13 пријава за привредне преступе, а у 2019. години обавила 94 инспекцијска надзора о квалитету ваздуха и притом изрекла једну прекршајну и 12 пријава за привредне преступе.

Министарство је навело да и даље остаје отворено и спремно да пружи сваку помоћ локалним самоуправама као и до сада, у планирању и реализовању мера за побољшање квалитета ваздуха у овим општинама.

Министарство заштите животне средине је, свесно проблема недовољног броја мерних станица, као основе за поступање у овој области.

"У циљу добијања података о квалитету ваздуха, у 2019. години издвојили смо 25.200.000 динара за побољшање мониторинга у оквиру Државне мреже Агенције за заштиту животне средине", истакнуто је у саопштењу.

Министарство за "озбиљне мере"

Како је на манифестацији Министарства "Смањимо емисију штетних гасова и делујмо еколошки" у септембру прошле године истакнуто, Србија мора да крене са "озбиљним мерама како би се емисија смањила, побољшао квалитет ваздуха, предузеле стратешке мере у бројним секторима, и сви заједно повели рачуна о будућности Србије, ако нам је до ње стало".

У саопштењу се наводи да су за то "потребна милионска новчана средства, у еврима, али и подршка".

Мере које су неопходне су:

1. Израда планова квалитета ваздуха ЈЛС;

2. Гашење индивидуалних котларница;

3. Промена енергената који се користе;

4. Интензивни наставак заштите ваздуха од термоелектрана и електроенергетских капацитета;

5. Забрана увоза аутомобила и возила са евро 3 мотором;

6. Реорганизација и редукција саобраћаја;

7. Прелазак на употребу возила са чистијим погоном и увођење различитих олакшица за њихову куповину и коришћење;

8. Појачан технички преглед возила;

9. Пошумљавање.

"И на крају, од свих предложених и неопходних мера, формална надлежност Министарства заштите животне средине једино се огледа у тачки 1", закључује се у саопштењу.

број коментара 40 Пошаљи коментар
(четвртак, 16. јан 2020, 22:14) - vozac [нерегистровани]

Predlog

Uvesti strog i temeljan test, poput engleskog MOT (test ministarstva saobraćaja).
Ko ne prođe šalje se na popravku, ništa strašno.
Za BG je preko potrebna zabrana ulaska starijim vozilima u uži centar grada, kao i naplaćivanje takse svima koji voze tim deonicama.
Samo drastične mere vode do uspeha.

Ja sam za.
Evo,mozemo sada ovog trenutka na proveru.Auto mi je 2002 god,1.2 16v benzin,ima katalizator.
Prilikom tehnickog,skoro 10 min merili izduvne gasove,ja sam trazio.
Auto u apsolutno savrsenom stanju.Starost auta nije merilo,vec odrzavanje.Zar ne bi bilo najbolje resenje da se mere izduvni gasovi na svakom vozilu,bas svakom.I na osnovu merenja izduvnih gasova izadaje nalepnica,crvena,zuta i zelena?
Posto vec postoje parking zone,isto tako i proglasiti zone za odgovarajucu nalepnicu.
Zelena ,moze svuda,zuta ograniceno i crvena naravno ograniceno??

(четвртак, 16. јан 2020, 21:48) - Bocan [нерегистровани]

drvece!

Čudi me da nije ni spomenuta nekontrolisana seča drveća.

(четвртак, 16. јан 2020, 21:03) - Milos Kać [нерегистровани]

Pojačan Tehnički pregled

Poštovani mi na Tehničkom pregledu nismo u obavezi da okarakterišemo vozilo neispravnim zbog izduvnih gasova kao ni u slučajevima ako vozilo ne poseduje katalizator ni dpf filter...to će tek 2021g uticati na tehnicku ispravnost.

(четвртак, 16. јан 2020, 20:40) - Marko [нерегистровани]

Loz ulje individualno

U Svajcarskoj Se individualno,
kuce,privatno,
greju, loz uljem!!!


Sa postovanjem,
Marko

(четвртак, 16. јан 2020, 20:39) - Milica [нерегистровани]

Lozac

Nikakve subvencije, dosta nam svih koji zive na suvencijama. Bas vama spremnim na upotrebu zelene energije, na tudj racun-gradjana koji se odgovorno ponasaju i ne ugrozavaju okolinu

(четвртак, 16. јан 2020, 20:23) - anonymous [нерегистровани]

Stoge mere su neophodne !

"Demokratija će platiti zato što će pokušati da odgovara svima" Sokrat.
Ne može se narodu zabraniti ovo ili ono kažu mnogi...da li su u pravu?
Kako im pak možemo zabraniti da se parkiraju ovde ili onde, da duvane tamo ili onamo, da pričaju ovo ili ono... iako im ljudska prava u osnovnom smislu sve to dozvoljavaju?
Da li smo slobodni? Da li treba da budemo neograničeno slobodni? Zloupotreba!
Da li se sme dozvoliti pojedincima da truju decu pa makar i svoju? One koji se ne mogu i ne znaju buniti, a i kad bi se bunili niko ih ne sluša. Tu su negde i mladi, no oni odlaze iz države, ali to je problem za sebe.
Ako materijalne uslove za život nemamo, pa valjda se mora nadljudski napor uložiti da se ostvare fizički i zdravstveni. Pa neka se buni ko hoće !
"Nek ad proždre, pokosi satana! Na groblju će iznići cvijeće: za daleko neko pokoljenje." Njegoš.

(четвртак, 16. јан 2020, 20:07) - anonymous [нерегистровани]

Ogroman je to problem, i dugoročan

Ulazak u gradove im jeste zabranjen!
Legende o maglama u Londonu su starije nego automobili na našim drumovima. A i nije problem kondenzovana vodena para - magla nego ono što je "rastvoreno" u njoj tj. ono što ona nosi!
Sam standard izduvne emisije nije problem koliko neispravnost motora!
Uvesti strog i temeljan test, poput engleskog MOT (test ministarstva saobraćaja).
Ko ne prođe šalje se na popravku, ništa strašno.
Za BG je preko potrebna zabrana ulaska starijim vozilima u uži centar grada, kao i naplaćivanje takse svima koji voze tim deonicama.
Samo drastične mere vode do uspeha.

(четвртак, 16. јан 2020, 20:05) - anonymous [нерегистровани]

Pera Lozac

I drzava da podstice subvencijama prelazak kotlarnica na gas. Odmah cu preci na cist energent.

(четвртак, 16. јан 2020, 20:00) - Milan [нерегистровани]

Ne slazem se sa merama

Posumljavanje sigurno, ali zar ovih skoro 40% teritorije Srbije pod sumom nije dovoljno? Ovo zagadjenje takodje nema veze sa kolima(ima, ali u mnogo manjoj meri nego sto se prica). Vazduh je zagadjen zbog toga sto ljudi loze sve zivo! U mojoj ulici u Zemunu, naselje Novi grad, dve kuce se greju na ugalj...od njih je cela ulica pod dimom! Ja se grejem na pelet i dima nema, samo para! Cena jeste veca nego ugalj ili drva, ali kad se uzme u obzir potrosnja...dodje se na isto!

(четвртак, 16. јан 2020, 19:55) - anonymous [нерегистровани]

Neispravni motori!

Priče o kvalitetu goriva su iz prošlog veka! Gorivo je testirano u akreditovanim laboratorijama u zemlji i inostranstvu. Gorivo ispunjava sve evropske standarde standarde! Motori u vozilima se neadekvatno održavaju i tu gorivo ne može pomoći, ako neispravnom motoru sipate i najskuplje gorivo neće pomoći.
U susednoj Bosni i Hercegovini je u 2019. godini zabranjen uvoz vozila koja ne ispunjavaju EURO 5 normu emisije izduvnih gasova. Kada može BiH zašto ne može Srbija? I pored toga, mora se detaljno proveravati ispravnost motora, jer se "etiketa" EURO5 može okačiti mačku o rep ako motor čadi. Štaviše, već od EURO3 standarda vidljiv dim iz auspuha se toleriše ! Automobili na drumovima su nam mahom neispravni, sa lažnom kilometražom i sa skinutim katalizatorima i filterima čestica.