Откази, стезање каиша, промена планова – имају ли авио-компаније снаге да поново рашире крила

У већини земаља попуштају мере због пандемије коронавируса, а то се полако одражава и на путнички авио-саобраћај. Током претходних месеци већина компанија је потпуно обуставила летове и приземљила авионе. Сада траже помоћ од држава да би лакше поднели губитке. Компаније полако почињу поново да лете и сваким даном шире списак дестинација.

Мере којима су се државе бориле против коронавируса у већини земаља попуштају. Један од добрих показатеља повратка у нормалне животне токове биће и брзина опоравка авио-сабраћаја. 

Авио-компаније су међу економски најпогођенијима и на почетку кризе изразиле су забринутост за своју судбину. Никима су државе обећале помоћ а неке тешко да ће опстати. Ипак, претходних недеља све више компанија и аеродрома почело је да ради уз превентивне мере. 

Податак који би могао да охрабри саопштила је Међународна асоцијација за ваздушни саобраћај (ИАТА). Објављено је да је глобални путнички авио-саобраћај порастао у мају за 30 одсто са изузетно ниског априлског нивоа.

Оваквом порасту је, како се објашњава, допринело то штo су авио-компаније снизиле цене карата у домаћем саобраћају у просеку за 23 одсто, како би подстакле људе да се врате путовањима авионом. 

"Авио-превозницима је због кризе преко потреба готовина и желе да подстакну путнике на куповину карата нудећи ниску цену", рекао је главни економиста ИАТА Брајан Пирс током онлајн презентације.

Међу компанијама које су добиле помоћ државе је чувена немачка "Луфтханза". Током пандемије, немачки гигант је отпустио хиљаде радника. 

Сада се траже начини на које ће "Луфтханза" да врати зајам држави од позамашних девет милијарди евра. 

У првом кварталу ове године, немачки авио-превозник је забележио губитак од 2,1 милијарду евра. То ће бити тешко надокнадити. 

Генерални директор Карстен Шпор је рекао да ће компанија морати да предузме мере реструктурирања. Најавио је и нова отпуштања.

Многе компаније су у сличним проблемима, али нису добиле толику помоћ од државе. Примера ради, група превозника у којој су "Свис", "Остријан ерлајнс" и "Брисел ерлајнс" има значајан пад зараде и почела је разговоре са представницима синдиката о смањењу трошкова.  

Нису поштећене нискобуџетне компаније као што су "Визер" и "Рајанер". Ипак, "Рајанер" планира да поново успостави 40 одсто мреже у летњим месецима. 

Ситуацију на глобалном тржишту додатно компликује у одлука америчке администрације да забрани кинеским превозницима да лете у Сједињене Државе, почевши од 16. јуна.