Čitaj mi!

Hoće li se sresti Istok i Zapad

Prof. dr Darko Tanasković diplomirao je orijentalnu filologiju i doktorirao na Filološkom fakultetu u Beogradu. Predavao je sve glavne predmete kao što su Arapski i Turski jezik i književnost, objavio više od sedam stotina naučnih i stručnih radova i nekoliko rečnika, a od 1977. do danas nije prestao da piše knjige. Evo šta kaže o sličnostima i razlikama između Istoka i Zapada...

"To kako ćemo sagledati Istok i Zapad, njihove sličnosti i razlike, proizlazi iz našeg ukupnog pogleda na svet. Ukoliko čovek ima pogled na svet koji se odlikuje sklonošću da nešto deli, da funkcioniše na bazi razlika, pa onda i sukoba između tih razlika, onda će on pronalaziti između Istoka i Zapada te makropodele, sve ono što je različito između ovih hemisfera.

Ukoliko je neko skloniji da vidi sličnosti među ljudima i kulturama, onda će on pronalaziti uvek ono što je slično i na tome insistirati, sa konačnom idejom da su svi ljudi ipak braća, kao što je i naš patrijarh Pavle govorio-budimo ljudi, što je značilo - gledajmo u onom drugom pre svega čoveka, a sekundarno sve druge razlike, što je vrlo teško postići s obzirom na to da je istorija i savremenost podelila ljude tako da im se čini da su te podele fatalne i da se preko njih ne može preći do drugog čoveka.

To imate iskazano kroz recimo, Geteov stav, koji je smatrao da se Istok i Zapad susreću i da ih niko neće moći razdvojiti.

S druge strane imate, takođe poznatu formulu Radjada Kiplinga, pesnika i mislioca koji je rekao da postoji Istok i postoji Zapad koji se nikada neće sresti. To je suština u sagledavanju sličnosti i razlika.

Hrišćanstvo je imalo drugačiji put od istorije islama. Zatim, u samim doktrinarnim osnovama hrišćanstva i islama postoje bitne razlike. I današnje površne tvrdnje da svi koji veruju u jednog Boga bi trebalo da povedu dijalog, zato što veruju u jednog Boga, a ne da se dele, to su besmislice i to više otežava dijalog nego što mu doprinosi, jer islamski Bog je toliko različit od hrišćanskog Boga, da je teško govoriti da je to isti Bog...to je jedan Bog, a da li je isti, to je drugo pitanje.

Razlika je, dakle, velika, a prevashodno proizlazi iz toga što islam kao religija i kao sistem vrednosti i pogleda na svet i kao kultura i moralna baza ponašanja, ima mnogo veći značaj, nego što ima hrišćanstvo na Zapadu. Iz toga proizlaze, uslovno rečeno, pozitivnije stvari na Zapadu, ali i negativnije, i neke pozitivnije na Istoku, ali i negativnije.

Mera u stvarima je, po meni, rešenje...svi smo ljudi, treba to upoznavati u meri u kojoj je moguće, te razlike prevazilaziti i životno, kulturne dodire kroz svakodnevni život, a ne truditi se bilo kakvom nametanju jednog modela drugoj kulturi koja taj model ne može da prihvati", kaže Tanasković.