Простори звука

Ову емисију посвећујемо проблему просторности звука, кроз фокус на Институт за Просторно истраживање звука (Spatial Sound Institute) који се налази у Будимпешти, а у којем је развијен систем 4D звука. У овој институцији боравила је Светлана Мараш, наша композиторка и руководитељка Електронског студија Радио Београда. У оквиру емисије чућете изјаву оснивача студија Пола Омена, као и историјске спацијалне композиције Едгара Вареза (Poeme electronique), односно ауторско дело „Кинетичке студије” Светлане Мараш направљено током резиденције у овој институцији.

4D sound system је музички студио - просторија од 200 квадратних метара, висине од око 15м (приближно 3 спрата), опремљена десетинама омни-дирекционих звучника и компјутерским системом који чини суштину самог студија. Студио је наизглед празна соба (или пре хала), у којој вам се ништа не налази на путу док кроз њу ходате - звучници су постављени довољно изнад вас и довољно испод, да можете несметано да се крећете кроз просторију. Суштинска разлика између слушања у овом студију и на стерео систему је та што не постоји најбоље место за слушање (sweet spot), већ слушање постаје активан процес попут процеса стварања, које омогућава индивидуални доживљај - слушалац може да се креће кроз простор, да лежи на поду или стоји у једном месту, и композицију тј. извођење доживи из „личног угла" или из више њих.

Просторност звука није новина, али је оваква конфигурација студија и самог система којим се управља звуком у студију јединствена и иновативна. Познато је да париски GRM још од 70-их година прослог века има Акузмонијум - систем за дифузију звука који се састоји од око 80 звучника различитих величина и облика; Институт за сонологију у Хагу располаже мултиканалним Wave Field Synthesis системом, а постоје и многобројни други примери пројеката просторне репродукције електронске музике мањих димензија, широм света. Код већине ових система, звучници се налазе око слушаоца, често у просторији постоји и традиоционална бина или седишта попут оних у концертној дворани, па слушаоци седе у уобичајеном концертном амбијенту док их звук окружује са скоро свих страна - ретко кад звук има могуцност кретања испод позиције слушаоца, а да притом његов квалитет остане исти, као што је то случај са Институтом за просторно истраживање звука у Будмипешти, којем је посвећена емисија.

 

Музички примери у емисији:
Koenraad Ecker: ...and a spark lit the blaze
Iannis Xenakis: Persepolis
Edgar Varese: Poeme electronique
Светлана Мараш: Two Kinetic Studies

Више информација о пројекту:
http://www.4dsound.net/ssi-events/2017/3/27/svetlana-maras-composing-in-4dsound

Ауторска реализација емисије: Светлана Мараш и Ксенија Стевановић
Уредница: Ксенија Стевановић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво