Srbija godinu dana daleko od prvog domaćeg električnog vozila

Širom sveta u toku su na hiljade istraživanja kako unaprediti električne baterije i kako im povećati kapacitet. U Srbiji sa mnogo skromnijim budžetom, u Staroj Pazovi razvijamo nešto što kao proizvod domaće pameti može ući u međunarodnu razmenu tehnologija. Sadašnji eksperimenti daće i neke konkretne rezultate - za godinu dana prvo komunalno vozilo iz Srbije na elekrični pogon.

Institut "Eco" kompanije IEEG - iz Stare Pazove, koju uspešno vodi naš poznati privrednik Slavko Vujović, napravio je i testirao patent po kome čak i slabe baterije mogu dati ozbiljnu snagu za duže kretanje vozila.

Dvojca naučnika u realnim uslovima, ali na specijalno napravljenim probnim stolovima ispituju ono što su teorijski postigli. Primer je dečji automobil na baterije koji se jedva kreće kada su baterije slabe, ali kada mu se zakači specialni pronalazak, on posle nekoliko sekundi bukvalno poleti i vozi još dva, tri minuta punom snagom.

Pronalazači kažu da je to rezultat razmišljanja kako struju drugačije pakovati.

„Efikasniji je od svih drugih dosadašnjih elektromobila jer ima razrađen sistem uštede energije, i na bazi kondenzatora. Planiramo da to ovde u Srbiji bude prva industrija elektro-vozila“, kaže Dejan Gojić, rukovodilac laboratorije.

Za pronalazak se zaintresovao nemački institut koji razvija nove pogone za automobil „smart“. Nemci žele da ovaj proizvod iz Pazove uključe u taj razvoj. Međutim, veoma brzo imaćemo i prvo domaće komunalno dostavno vozilo na elektro-pogon.

„Sada u saradnji sa nemačkim institutom IFAS, koji je razvio motore i pogon za popularni 'smart' radimo na tome da mi razvijemo posebne motore koji bi pokretali dostavna i komunalna vozila koja planiramo da proizvodimo u Srbiji“, istakao je Goran Jaković, glavni konstruktor vozila.

Ovaj patent primenjiv je na sve baterije, a može biti deo novih savremenih punjača za brzo punjenje baterija.

Skromni naučnici iz Stare Pazove, osvajači velikog broja nagrada za inovacije u svetu i kod nas, imaju samo jedan problem - kada naprave elektro-kamion neće moći da ga registruju, jer naši zakoni još ne predviđaju elekro-pogon kao primarni.

broj komentara 6 pošalji komentar
(nedelja, 20. mar 2016, 19:45) - anonymous [neregistrovani]

???

Agencija za saobraćaj mu ne da dozvolu za registraciju, jer traži saglasnost firme čiji auto se prepravlja. Nisam čuo da takav propis negde postoji, ali zato mi imamo agenciju. Firma je u Kovačici i zapošljavala bi desetak radnika. U svoje vreme i nadlažna ministarka je obećala pomoć, ali je izostala. Radnici agencije još rade a radnici koji bi sklapali el.automobile , Čekaju??

(četvrtak, 17. mar 2016, 22:16) - Dragan [neregistrovani]

Opet ...

Po koji put je to prvi put u Srbiji? Električni automobil je u ovoj zemlji "po prvi put u novijoj istoriji" pravljen već nekoliko puta. Ako ne računamo prepravljenog "fiću" ipak bi morali da računamo prepravljenog "jugića" iz 1997. godine. Onda imamo par pokušaja ali je najpoučniji sveže bankrotirane firme GlobusElektromobili iz Debeljače jer su oni jedini imali firmu specijalizovanu za te stvari. Pored toga imamo pokušaj kragujevačke Zastave iz 2010, kao i nešto svežiji "električni punto" Auto Moto Saveza iz 2014. godine. Iz priče momka iz Pančeva koji je prepravljao polovni pežo 205 smo naučili koji su sve koraci neophodni i koliko košta da se registruje takav auto. Kad ono novinari opet "ne može da se registruje"!!! Daaaj, guglajte malo, sve lepo piše.

(ponedeljak, 14. mar 2016, 15:52) - anonymous [neregistrovani]

Прописи

Наравно да мора да постоји нека правна заврзлама својствена нашем бирократском апарату. Тај наш закон је одавно превазиђен, касни за светом 30-ак година, али таман згодно дође, да спречи развој технолошких компанија и да нам Немци једноставно откупе ту фирму и патент и пребаце развој код њих. Одавно је то пракса код нас и многе проналазаче смо тако отерали из земље.

(ponedeljak, 14. mar 2016, 14:43) - anonymous [neregistrovani]

Re: A propisi?

Ne brini, ni država nije čula za ove ljude sa već toliko priznanja, pa ćemo ta komualna vozila ionako da kupujemo od Nemaca. Kao što i pekmez i slatko kupujemo od Hrvata, a krastavce i ajvar od Makedonaca. A poznato je da zakonodavci u Srbiji preko noći menjaju zakone za strance. Za naše samo ako su dokazani kriminalci koji žele da nastupe na televiziji, da uče našu decu.

(ponedeljak, 14. mar 2016, 14:35) - Бинср [neregistrovani]

...

Класика, народ увек иде испред државе. Зато људи и иду преко, одлив мозгова, радне енергије, репродуктивне снаге је узео епидемиолошке размере. Онај ко остане бори се са ветрењачама (комунистичка бирократија, средњошколци са купљеним дипломама на битним функцијама, негативна селекција, локални криминалци који воде страначке одборе...) Државни апарат огрезао у партократију, корупцију, непотизам, швалерање, буразерске талове...народ одлази или се сучељава са том хидром која једе здраво ткиво државе....питам се докле само?

(ponedeljak, 14. mar 2016, 13:01) - anonymous [neregistrovani]

A propisi?

Sad kada bih uvezao Teslu, nebih mogao da ga registrujem. Nas zakon jos uvek odredjuje cenu registracije I osiguranja po kubikazi motora, a za elektricne automobile nije cuo.

div id="adoceanrsvdcfhklggd">