Развој детета и подршка у развоју

Свако дете је јединствено у развоју. Поред чињенице да је развој индивидуалан и да не постоји строга правилност у погледу узраста и тога када се могу очекивати поједине развојне новине ‒ на основу истраживања и искуства у раду са децом, као и праћења феномена одрастања, успостављена је листа индикатора који одређују различите фазе у укупном развоју детета.

 Развој детета раног узраста

Развој је могуће одредити као низ квалитативних и квантитативних промена којима се људска бића формирају и стабилизују. Са психолошког становишта, карактеристике средине су посебно важне за развој детета. Средина у којој дете одраста представља специфичан склоп социокултурних карактеристика окружења ком припада породица, као и особине родитеља и однос који успостављају са дететом у развоју.

Велики број истраживања у последње две деценије показује: да је новорођенче много способније него што се раније мислило; да су деца биолошка и социјална бића; да су прве године живота период најбржег развоја мозга ‒ до осме године мозак достиже 90% тежине. Свако дете може да развије важне компетенције:
‒ ако је укључено у одговарајућу физичку и социјалну средину;
‒ када је рани развој у значајној мери резултат интеракције са окружењем.

Развој детета до поласка у школу

Развојна мапа представља листу компетенција које деца без тешкоћа у развоју усвоје и формирају током првих година живота. Та мапа се најчешће приказује до узраста од шест година у оквиру следећих развојних аспеката:
‒ моторика и координација;
‒ опажање;
‒ интелигенција;
‒ социјални и емоционални развој;
‒ развој говора на рецептивном и експресивном нивоу.
Важно је да учитељи добро познају основне фазе дечјег развоја, њихове карактеристике и могућа одступања.

Психомоторне активности и координација

Психомоторна активност подразумева покрет, као елементарни део, и праксичке активности, као скуп сложених међусобно повезаних вољних покрета којима се извршава намеравана радња. Те активности се јављају у три нивоа организованости:
‒ Рефлексна активност се јавља одмах по појави мишићне плоче и мишићног вретена и представља предуслов остваривања.
‒ Сензомоторни период и психомоторни спрег трају до средине друге године. Дете је способно да опажа, усмерава тежње ка опаженом, што мотивише буђење вољног покрета. Психомоторни спрег (ПМС) чини низ структура чије су функције међусобно повезане у сврху извршавања психомоторне радње. Изведена психомоторна радња је увек на нивоу на коме је и зрелост структура и функција, не само моторног система већ и система осећаја (мотивације) и интелигенције.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
18° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво