Захваљујући зубу неандерталца пронађеном у пећини код Ниша знамо зашто су људи постали паметнији

Зуб неандерталца са локалитета пећине Пештурина код Ниша, за који је утврђена старост од око сто хиљада година, представља најстарије остатке неандерталца код којих су научници успешно реконструисали орални микробиом и утврдили присуство посебне групе стрептокока које имају важну улогу у преради скроба који је допринео можданом развоју.

Археолози су у пећини Пештурина код Ниша пронашли и алатке које су користили неандерталци, а пронашли су и остатке самих неандерталаца, али су сада ти остаци детаљно анализирани и анализиран је генетички материјал који се очувао у зубном каменцу, објашњава професор Душан Михаиловић са Одељења за археологију Филозофског факултета у Београду.

„Секвенционисањем тог очуваног ДНК колеге из различитих земаља су изоловале велики број бактерија које чине такозвани орални микробиом и Пештурина тренутно представља најстарији фосил у свету из кога је успештно реконструисан тај микробиом, што пружа изванредан увид у то чиме су се они хранили и у многе друге аспекте њиховог живота“, наглашава професор.

У истраживању је учествовао међународни тим научника из 13 земаља. Археолози из Србије већ више од 10 година истражују палеолитска налазишта Пештурина и Баланица код Ниша.

Пронађени су фосилни остаци праљуди стари и преко 400 хиљада година у пећини Баланица, а остаци неандерталца из пећине Пештурина су стари 100.000 година.

У оваква истраживања се обично укључују научници из света и увек имају интердисциплинарни карактер. Поменуте анализе су обавили специјалисти са Института „Макс Планк" у Лајпцигу и са многих других универзитета у свету.

„Захваљујући тим анализама дошли смо до светски значајних резултата који се тичу не само археологије, већ имају општи значај“, додаје Михаиловић.

Резултати овог истраживања су објављени у престижном научном часопису Proceeding of the National Academy of Sciences of the United States of America. Ту су изложене анализе бактерија које чине орални микробиом а које потичу од човеколиких мајмуна, од људских предака, укључујући и неандерталце и оне које су изоловане из каменца модерних људи.

На основу тога је тачно могло да се види како су се бактерије у нашим устима мењале, како се мењала њихова структура, које су биле заступљене и захваљујући тим анализама је добијен увид у начин исхране неандерталаца и све промене које су се одиграле у последњих неколико милиона година.

„У нашим устима се јавља огроман број добрих и лоших бактерија. Одређени сој добрих бактерија се везују за ензим амилаза који омогућава прераду скроба у шећере. То је битно са аспекта људске еволуције јер је управо такав начин исхране омогућио повећање можданог капацитета, односно величине мозга, и самим тим су створени услови за когнитивни развој који је био предуслов за све оно што се догодило касније кроз историју људског рода“, наводи саговорник Бојане Марковић.

Уаочене су промене и разлике између микробиома афричких хоминиида и микробиома неандерталаца и модерних људи. Ови резултати омогућавају и анализу свих фактора који утичу на превенцију и третман денталних и периоденталних обољења и код савремених људи.

„Ово је занимљиво и с тога што се сматрало да су неандерталци били искључиво ловци и користили само месо у исхрани. Налажени су, истина, микрофосили биљака на археолошким налазиштима, међутим, ово је први директан доказ биолошких промена које су се дешавале у организму тих наших предака. То је показало да су они користили скроб, да су користили биљке у исхрани - кртоле, луковице, семенке и да су доста користили биљну храну“, додаје професор Душан Михаиловић.

Још један важан налаз сведочи да амилаза боље везује код термички обрађене хране, што указује да су неандерталци у знатно већој мери, него што се у науци знало, користили ватру у припреми хране.

За рад мозга је неопходна глукоза, а управо ово откриће сведочи о томе да су они користили биљну храну, користили глукозу, што је омогућило пораст можданог капацитета и повећање когнитивних способности, закључује професор Михаиловић.

понедељак, 17. јун 2024.

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija