Етика про(тив) естетике
Како се уметничка дела етички квалификују? Како младима правимо"магарећу услугу"? Да ли смо спремни да им препустимо кормило?
Без много компликованог мудровања намеће се да је сваком естетском акту иманентан један пратећи етички акт.Није овде реч о моралној проповеди explicite, русоовског типа. Проповед је само гола мисаона фабула којој некакав уметнички карактер може евентуално додати тек одговарајућа форма.
Има безброј других начина којим се уметничко дело, као и целокупна уметничка атмосфера, дају морално квалификовати. Под удар етичких закона може доћи чак и начин на који у присуству страних лица посматрамо изложбени експонат. Или гест током слушања музике. Начин на који аплаудирамо у позоришту. Ракурс из кога снимамо. Преко ових ситних преступа дођимо до средњих: радити оно у шта ни сами немамо поверења - па до најкрупнијег: гонити и друге да то исто раде.
Како то изгледа у уметничкој пракси?
Иако свестан унутрашњег гласа који му говори којим путем стиже до свог испуњења, млади (па и не баш тако млади) стваралац бира начин и стил самом себи невољен и непознат, улазећи у пакао званом преузимање улоге у неодговарајућој сценографији и неприикладном костиму, и уз то још у њему потпуно непознатом комаду. Зато што је, на пример, комерцијално исплатив. Или пак управо у тренду.
И тек се овде види колика је силна наша данашња морална неопредељеност, колико је коначна наша абдикација и наша збуњеност, бар што се педагогије у уметности тиче. Јер, не знати шта је стварно потребно младоме човеку значи допустити му (скоро) све. Допустити му све, значи (скоро) не марити за њега.
И тако се, гледајући из тог прашњавог и дуго неопајаног угла, може разабрати један сасвим чист, одређен, категоричан квалитет модерне уметности: то је делатност која се свесно одриче сваке зависности од моралних рецепата. Каткад искрено, каткад лицемерно, старија уметност се чврсто држала извесне неписане обавезе да брине о душама својих поклоника, макар и на погрешан начин.
Савремена уметност би требало да објави рат лажном приказивању спољне и унутарње истине у име истеривања ствари на чистину. Тиме би већ себи уписала један позитиван поен: кроз отворе у етичким регулативама почео би да пирка ветрић психичког олакшања.
Уосталом, Густав Малер је рекао да "млада генерација увек иде најбољим путем". И Душан Ковачевић је на њиховој страни, с обзиром да је баш ту, међу њима, будућа елита друштва, па и државно руководство, којима треба да препустимо кормило.
Иако је тренутно тешко растеретити се скептицизма, те се (с песмом на уснама) укрцати у возило којим управља нараштај, поверујмо да је тако. Али истовремено се, са истим ентузијазмом, посветимо њиховој широко обухваћеној едукацији. Ставимо им се на располагање. Предочимо им могућност широког избора, као и својих искустава по сваком питању. Нека горепоменути отвори не постану дере на тараби које смо ми старији оставили.
У супротном, никада нећемо разумети зашто су морални принципи уметности ишчезли заједно са чврстим етичким принципима.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар