Раскинов опис Пизе
Енглески сликар, писац, критичар и социјалиста Џон Раскин стварао је у викторијанско доба. Фокус пажње су му били акварелисти, сликари пејзажа и средњовековна архитектура, подржавао је прерафаелите и Вилијама Тарнера, а имао великог утицаја на покрет Aртс енд крафтс.
Ево како је он описао средњовековну Пизу:
„Замислите савршену и питорескну сликовитост, чију лепоту могу само са слабошћу да призовем. Замислите како је изгледао призор који се, током поподневне шетње, отварао пред пројектантом из готске школе у Пизи ‒ пред Нином Пизаном или неким од његових људи:
Са обе стране сјајне реке видео је како се уздижу редови још сјајнијих палата, с луковима и стубовима, украшеним дубоким црвеним порфиром и серпентином. Дуж кејова пред капијама јахале су чете витезова, племенитих ликом и стасом, док су им се перјанице и штитови пресијавали; коњи и људи чинили су светлуцави лавиринт од необичних боја ‒ љубичасте, сребрне и гримизне ресе падале су преко снажних удова и сударале се са оклопима, попут морских таласа што се разбијају о стење у сумрак. Са обе стране реке откривали су се вртови, тргови и манастири; дугачак низ белих стубова међу венцима од винових лоза; прштање фонтана кроз пупољке нарова и наранџи. А по вртним стазама, кроз руменило сенки које су ти нарови стварали, споро су корачале групице најотменијих жена које је Италија икад видела ‒ најотменијих зато што су биле најчистије и најобазривије; све су имале највише образовање и познавале све уметничке жанрове - плес, песму, дражесно надмудривање, узвишену ученост и још узвишенију одважност, најузвишенију љубав - способне да орасположе, да очарају или да спасу душе мушкараца.
Изнад таквог призора савршеног живота издизали су се купола и звоник, пресијавајући се у белом алабастеру и злату. Иза куполе и звоника ‒ падине моћних брда, препуних маслина. Далеко на северу, изнад љубичастог мора планинских врхова свечаних Апенина ‒ јасне, оштро расцепљене планине Карара врховима стреме ка небу боје ћилибара. Само огромно море, обасјано зрацима светлости, протеже се од њиховог подножја све до Горгонских острва, а изнад свега, увек присутно, и близу и далеко ‒ видљиво кроз лишће винове лозе, или пресликано читавом поворком облака изнад тока реке Арно, или дубоким плаветнилом супротстављено златној коси или једром образу даме и витеза ‒ оно спокојно и сакрално небо за које су тада сви невино веровали да је неоспориво боравиште душа, исто какво је земља за људе. И које се кроз своје капије од облака и велове од росе непосредно претапало у страхоте вечног света ‒ небо чији је сваки облак дословце представљао анђеоске кочије, а сваки зрак његове вечери и јутра долазио са божјег трона.
Шта мислите о једном таквом окружењу за школу дизајна?ˮ
Да ли има разлога говорити о религиозном осећању блиском овом опису? С једне стране, религија се рађа из религиозног осећања, а уметност из уметничког - једно „не производи" друго. Ако нема корена, не може изнићи цвет, а ако човек у облаку види анђеоске кочије, вероватно их не би насликао исувише налик на облак.
Што никако не затвара могућност мотивације религиозних осећања лепотом, било које врсте.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар