(Не)уметничко доба

Да ли уметност може да се дефинише? Који су односи између уметника и његовог окружења? Која су златна доба у уметности?

Релевантни естетичари уметности не дају апстрактне дефиниције лепоте јер не прихватају ниједну теорију у замену за њу саму. Исто тако, не желе да је изолују унутар некакве интелекту упућене формуле, већ управо супротно ‒ они покушавају да је материјализују у облик који путем чула изазива радост у души. Дакле, желе да је створе, а не да је дефинишу. Дефиниција би требало да прати деловање; рад не би требало да се прилагођава дефиницији.

Ништа није опасније по младог уметника од извесне концепције идеалне лепоте. Она га стално води или у недовољно допадљиву лепоту, или у беживотну апстракцију, јер да би се уопште досегао идеал, он не сме бити лишен своје животности. Мора бити пронађен у реалности, и поново створен у уметности.

Под окружењем се подразумевају време и земља рођења уметника. Универзалност је квалитет уметничког дела, те нема никакве везе са одређеним столећем, али различите су околности које обезбеђују тај квалитет. Зато уметник треба да потпуно разуме своје доба не би ли се потпуно одвојио од њега. Притом, он не треба да преузме улогу гласника столећа, већ господара вечности. Наиме, сва уметност почива на принципу, а извесни привремени обзири не представљају никакав принцип. Уметници који стварају „за тренутак" већ ће својој деци изгледати старомодно.

На примедбу да живимо у неуметничко доба могло би да се одговори да другачије није било, од настанка света. Уметник је увек био, јесте, и биће изванредни изузетак. Не постоји златно доба у уметности, већ само уметници који су створили нешто златније од злата.

Узмимо Грке ‒ зар они нису били наклоњени уметности? Грци дефинитивно нису, али ако посматрамо Атину, један од хиљаду градова?

Чак и у доба њиховог највишег уметничког развоја, у другој половини петог века пре Христа, кад су имали највеће песнике и највеће уметнике античког света, када се Партенон подизао у свом сјају под Фидијиним надзором, филозофи мудровали у сенци осликаног трема, а трагедија се ширила мермерним позориштима у савршености своје инсценације и патоса? Како су се понели суграђани, дакле, према том истом Фидији, за време чије владавине је учињен огроман корак не само за грчку већ и целокупну уметност ‒ увођење живог модела?

На мермерном штиту из Партенона (који је изложен у Британском музеју) представљене су две фигуре: једно допола скривено мушко лице, и друго са боголиким цртама Перикловим. Због тога што се усудио да из грчке свете историје у барељефу изради лик великог државника који је тада владао Атином, Фидију су утамничили, где је и окончао, највећи уметник старога света.

Обележје малограђанског доба представљало је побуну бесмртности против уметности. Њу су подигли Атињани против сваког великог песника и мислиоца - Есхила, Еурипида, Сократа. Исто се догодило и у Фиренци, у тринаестом веку. За квалитетне артефакте биле су задужене гилде, а не народ. У тренутку када су оне изгубиле сваку моћ и кад је плебс превладао, лепота и часност рада су умрле.

Стога, немојмо говорити о људима, а камоли добима наклоњеним уметности. Тако нешто никада није постојало.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. септембар 2025.
21° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом