Жан-Жак Русо – филозофија и педагогијa
Жан-Жак Русо (1712‒1778), француски филозоф, књижевник и композитор, један од најутицајних представника просветитељства, имао је значајну улогу и у развоју педагогије
Француски књижевник Ромен Ролан можда је најбоље описао Русоову свестраност и даровитост следећом изјавом: „Русо је био више људи у једном човеку, више различитих уметника, а притом су сви били врхунског ранга".
Русо је, у складу са владајућим духом просветитељства, веровао у снагу људског разума, као дара који добијамо од природе, и сматрао да се човечанство мора вратити природи. Међу првима је истакао вредност детињства, као природног стања невиности, и указао на важност доброг васпитања ‒ кључног елемента у развоју човека.
Године 1762. објавио је педагошки роман „Емил или о васпитању", у којем је указао на важне родитељске дужности и представио основне педагошке методе, неопходне у правилном одгајању будућих грађана.
Како се рађамо слаби и неуки, потребна нам је помоћ, пре свега она педагошка: „Све што нам недостаје при нашем рођењу и што нам је потребно кад одрастемо, даје нам васпитање". Само природно васпитање ствара услове који подстичу слободни развој детета.
Увод у индивидуалну педагогију
Васпитање је, према Русоовим схватањима, темељ друштва. Његови педагошки ставови представљају главно извориште идеја индивидуалне педагогије. Русо прави обрт у тада актуелној педагогији, постављајући начело да се у васпитању полази од детета, његове природе, интересовања и потреба.
При образовању ученика са сметњама у развоју, подстицањe когнитивног развоја и моторике примењује се кроз различите методске приступе.
Индивидуализација васпитно-образовног рада такође је један од Русоових захтева, који се последњих деценија интензивно примењује и у раду са ученицима код којих су уочене сметње у развоју.
Три начина васпитања
Русо је истицао три вида васпитања, која су уједно и услов за здраво одрастање детета:
- васпитавање дејством саме природе, која развија човекове способности;
- васпитавање које усмерава човек, учећи дете да користи своје природне дарове;
- васпитавање које се остварује кроз утицај ствари из дететовог окружења; дете на тај начин стиче непосредно искуство.
Васпитање које треба да пружи човек, у потпуности зависи од њега самог. Васпитање које је делимично условљено и човековим дејством јесте оно које „пружају" ствари, а сасвим независно васпитање (на које не можемо да утичемо) јесте оно које долази из природе.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар