субота, 15.11.2025, 20:08 -> 20:08
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
štampajTrampova ekonomska politika pogađa japanske proizvođače automobila – najnoviji primer je "Subaru"
Japanski proizvođač automobila "Subaru" je objavio da će odustati od velikog ulaganja u električna vozila, za koje je namenio ukupno deset milijardi dolara, kao i da će u fiskalnoj 2025. godini, uprkos rastu prihoda, njegov profit opasti za 1,3 milijarde dolara. I jedno i drugo je posledica polititike Trampove vlade.
Japanski proizvođač automobila "Subaru" odlučio je da odustane od krupne investicije od blizu deset milijardi dolara u proizvodnju električnih automobila, javljaju japanski mediji.
Kompanija sa sedištem u Tokiju će iskoristiti taj novac za unapređenje poslovanja, on će, umesto za razvoj automobila na čisto električni pogon, otići velikim delom za hibride, ali i za vozila sa motorom na unutrašnje sagorevanje.
Uzrok te promene u smeru razvoja su pad interesovanja za električne automobile u svetu i finansijska kriza unutar same kompanije u znatnoj meri izazvana Trampovim carinama.
Trampova oluja
I pad zanimanja za električna vozila, zapravo, je posledica delovanja Trampove vlade.
SAD su najveće tržište za "Subaru", a Trampova administracija je upravo ukinula državne subvencije potrošačima, visine do 7.500 dolara, za kupovinu električnih vozila koje je uvela vlada njegovog prethodnika Džozefa Bajdena, koje su okončane u septembru.
Naime, japanski proizvođač, poznat po modelima "legasi" i "impreza", je planirao ulaganje od 1,5 biliona jena, što po trenutnom kursu iznosi oko 9,74 milijardi dolara, u elektrifikaciju svojih vozila u narednih pet godina.
Investicioni ciklus je zapravo već počeo, jer je petina novca već puštena u opticaj, ali će ostatak biti preusmeren.
Otud, "Subaru" će nastaviti rad na četiri električna terenca na kojima sarađuje sa "Tojotom" i koji treba da budu predstavljeni sledeće godine, ali će odložiti konstruisanje četiri nova električna vozila koja su trebala da budu puštena u prodaju u 2028. godini.
Time kompanija, koja zapošljava nešto više od 37.000 radnika, zapravo sledi nešto što se već može nazvati trendom - prošle nedelje najveći japanski i svetski proizvođač vozila "Tojota" je objavila da ponovo odlaže izgradnju fabrike baterija za automobile na ostvru Kjušu za godinu dana, dok je "Nisan", koji se nalazi u egzistencijalnoj krizi, još u maju u potpunosti odustao od sličnog poduhvata.
"Subaru" je prisiljen da preformuliše svoje planove za razvoj i zbog toga što trpi ekonomske poteškoće koje su posledica novih Trampovih carina.
U periodu april-septembar prihod kompanije je porastao za pet odsto, ali je profit koji je ostvarila pao za čak 45 posto.
Za celu ovu fiskalnu godinu, koja se završava krajem marta 2026, rukovodstvo "Subarua" procenjuje da će profit opasti u odnosu na prethodnu za čitavih 53 odsto, odnosno, za nju velikih 1,3 milijarde dolara.
Kompanija je zato prisiljena, javili su japanski mediji, da preuzme mere za drastično smanjenje troškova poslovanja.
Da li će Trampova politika biti pogubna za Japan?
Inače, "Subaru" je u kalendarskoj 2024. godini u SAD prodao više od 667.000 vozila od kojih pola izvezeno iz Japana, dok je njegova ukupna prodaja, uključujući tu i domovinu, u fiskalnoj 2024. iznosila oko 936.000.
U kalendarskoj 2024. "Subaru" je proizveo 937.000 vozila, od čega oko 571.000 kod kuće.
I dok bi bilo idealno kada bi Trampove carine na uvoz automobila i delova od najpre 25, a sada, nakon okončanih pregovara, 15 posto dovele do pozitivne racionalizacije u vidu rezanja nepotrebnih viškova, teško je oteti se utisku da će njegova politika, uključujući tu i ukidanje subvencije na električna vozila, zadati težak udarac japanskim proizvođačima, koji ionako imaju dovoljno problema usled skokovitog rasta konkurentskih kineskih preduzeća.
Taj udarac za neke, poput "Nisana", pa i "Subarua", koji se u velikoj meri oslanja na američko tržište ali u SAD ima samo jednu fabriku (koja je njegova jedina u inostranstvu), mogao bi da bude fatalan.
Коментари