Читај ми!

Mostovi Beograda

Prvi most Beograd je dobio tek u 19 veku. Sada grad na dve velike reke ima samo četiri mosta, tri preko Save i jedan preko Dunava. Most na Adi je pred završetkom, a u narednih deset godina trebalo bi da budu izgrađena još tri mosta preko Dunava.

Konkurs za ime najnovijeg beogradskog mosta još je otvoren. Do sada je najviše građana, predložilo da njegovo ime bude jednostavno - "Most na Adi".

Dosadašnja praksa pokazala je da nikad nisu prihvaćeni službeno dodeljeni nazivi, već su ostali nazivi koje su građani spontano izabrali.

Beograd, iako grad na dve reke, prvi most dobio je tek u 19. veku. To je bio Železnički most, koji je preko reke Save u Beogradu povezao evropske prestonice sa Carigradom.

Time je ispunjena i jedna od najvažnijih obaveza Kneževine Srbije, preuzeta po sticanju nezavisnosti na Berlinskom kongresu 1878. godine. Most je rušen i u Prvom i u Drugom svetskom ratu.

"Savski most je imao zanimljivu priču. Izgradili su ga Nemci 1842. godine, zvanični naziv je bio 'Princ Eugen', nakon rata narod ga je zvao 'Nemački most' ali retko ko zna da je ikada nosio takvo ime", kaže Slobodan Stanimirović, iz Komisije za imenovanje ulica i trgova Beograda.

Prvi most koji je dobio naziv po nekoj ličnosti je "Most viteškog kralja Aleksandra ujedinitelja", izgrađen 1934. Četiri puta je rušen i obnavljan, 1956. godine dobija ime "Most bratstva i jedinstva", ali su ga Beograđani uvek nazivali "Brankovim mostom".

"Jednostavno, Beograđani žele da zovu svoje ćuprije onako kako oni žele, ti nazivi nisu zvanični, ali je verovatno jednostavnije reći 'Savski' ili 'Brankov most', kaže Ljubica Ćorović, stručni saradnik Komisije za spomenike i nazive trgova Skupštine Beograda.

"Pančevački most" pušten je u saobraćaj 1935. godine i nazvan je po kralju Petru Drugom. Rušen je 1941, a posle obnavljanja 1946. godine, Josip Broz Tito daje mu ime "Most Crvene Armije". Preko njega dnevno pređe oko 60.000 vozila. I dalje je jedini koji povezuje Beograd sa Banatom, a malo je nedostajalo da u prethodnoj deceniji dobijemo još jedan.

"Most preko Ade Huje je bio predmet donacije japanske Vlade. Međutim, do trenutka do kad je taj zahtev došao na red, Srbija se, a i grad Beograd, razvila toliko da je iz kategorije nerazvijenih prešla u kategoriju srednje razvijenih, i ti uslovi pod kojima je trebalo da most bude izgrađen nisu mogli da se realizuju", kaže Dejan Vasović gradski arhitekta Beograda.

Urbanističkim planom do 2021. godine predviđeno je da budu četiri mosta na Dunavu. Pored takozvanog "Kineskog", između Zemuna i Borče, predviđena je izgradnja mostova preko Ade Huje i kod Vinče.

Izgradnja mosta na Adi predviđena je još 1923. godine prvim urbanističkim planom Beograda, koji je uradio arhitekta Đorđe Kovaljevski.

Ostaje da se nadamo da na ostale mostove čija je izgradnja predviđena najnovijim urbanističkim planom nećemo toliko dugo čekati.

Број коментара 11

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 29. мај 2025.
17° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом