Tuneli Laz i Munjino brdo zatvoreni do četvrtka zbog provere sistema automatskog upravljanja
Tuneli Laz i Munjino brdo zatvoreni su do četvrtka zbog provere sistema automatskog upravljanja, na deonici auto-puta Miloš Veliki od petlje Pakovraće do petlje Prilipac. Testovi se sprovode uz prisustvo predstavnika nadležnih institucija i sertifikovanih tela. Uključuju simulacije vanrednih situacija, tokom kojih bi trebalo da se aktiviraju bezbednosni mehanizmi.
U narednih četiri dana alternativni pravac za vozače je Stari put, Očarsko-Kablarska klisura.
Ivan Terzić iz Puteva Srbije rekao je da u tunelu Munjino brdo koji je najduži u Republici Srbiji ima više od 20 pojedinačnih podsistema koji služe većoj bezbednosti korisnika puta.
"Između ostalog, imamo sistem ventilacije i odimljavanja tunela koji služi za odvođenje dima i toplote i štetnih gasova u slučaju varnih događaja, sistem za rano otkrivanje požara, za detekciju požara. Sistem za detekciju incidenata koji unutar dve, tri sekunde detektuje svaki saobraćajni incident, sistem javnog razglasa ili ozvučenja koji daje poruke korisnicima kuda da se kreću u slučaju vanrednih događaja“, naveo je Terzić.
Prema njegovim rečima, svi ti sistemi su potvrđeni kao funkcionalni i testirani su u ručnom režimu upravljanja.
Nakon toga, kako je rekao, sledi faza integrisanja na softversku platformu koja prikuplja signale sa svih pojedinačnih sistema, analizira ih, obrađuje i daje predlog upravljačke aktivnosti operaterima u Operativnom upravljačkom centru.
"Tih aktivnosti, tih predefinisanih scenarija imamo više od 400. I neophodno je svaki do detalja ispitati kako bi izvršne funkcije sistema u slučaju najgorih, najtežih incidentnih situacija bile u potpunosti sigurne da će reagovati u kontekstu bezbednosti korisnika, sprečavanja nastanka posledica i sekundarnih incidenata koji u ovakvim tunelima zapravo donose najteže posledice“, istakao je Terzić.
"Testiranje u ručnom režimu pokazalo funkcionalnost sistema"
Napomenuo je da su u probnom periodu za 90 dana testirali sve u ručnom režimu i sve je bilo potpuno funkcionalno.
"Tokom tog perioda mi smo koristili priliku da dok se odvija saobraćaj testiramo i ponašanje vozača i ponašanje sistema na određene situacije koje su nastajale u toku odvijanja saobraćaja. Hipotetički mi sada trigerujemo, simuliramo požar u određenoj zoni tunela i on podrazumeva niz izvršnih funkcija sistema u tunelu. Svih podsistema koje sam naveo - da li će se klapne zatvoriti, sprečiti prodor dima, da li će se vrata otvoriti“, objasnio je Terzić.
Dodao je da je sigurnije i bezbednije da se testiranje uradi pod potpunom obustavom saobraćaja.
"Mi u ovom trenutku moramo da sprovedemo sve te testove koje nam naš zakon nalaže. Ali i one koje nam inženjerska logika nalaže“, rekao je Terzić.
Napomenuo je su u prethodnom periodu mogli da evidentiraju nebezbednog ponašanja u saobraćaju dodajući da takvo ponašanje u dugim tunelima može imati mnogo veće posledice.
"Ono što je važno istaći je da je preko 95 odsto takvih pojava uzrok isključivo neadekvatno ponašanje vozača i nepoštovanje propisa. Mislim na zaustavljanje radi gledanja novog objekta ili radi fotografisanja, nesigurnost vozača koji u ovom delu Republike verovatno nisu ni koristili auto-put u svom prethodnom vozačkom iskustvu, koji imaju određena iznenadna, nepotrebna zaustavljanja u tunelu. Sve to uzrokuje potencijalno opasnu situaciju na koju smo mi i testirali reakciju ovih sistema“, rekao je Terzić.
On ističe da su dosadašnja testiranja pokazala da je sistem skoro potpuno funkcionalan.
"Mi ćemo za ova četiri dana potvrditi punu funkcionalnost sistema i do narednog perioda od šest meseci mi nećemo više vršiti obustave, ali tada nas naravno očekuju ponovo određene obustave“, kaže Terzić.
Коментари