Zašto su mladi željni pažnje na društvenim mrežama i strahuju li od pseudobliskosti
Društvene mreže prilagođavaju se korisnicima gotovo svakodnevno. Fejsbuk i Instagram održavaju posećenost novim opcijama, lakim povezivanjem i ponudom sadržaja. Procene su da će do kraja godine jedna od najpopularnijih mreža Tik-tok imati milijardu korisnika. Zašto je želja mladih da se dokažu na njima sve veća i šta je pseudobliskost koja se ostvaruje na mrežama?
Omiljeni glumci, pevači ili blogeri za samo nekoliko minuta dobiju hiljade lajkova i komentara na svojim profilima. Kada to vide, oni koji su tek zakoračili u svet društvenih mreža često imaju istu viziju.
Stručnjaci kažu da želja za prisustvom na društvenim mrežama može da postane zavisnost. Sa druge strane, mnogi zahvaljujući objavama fotografija i videa dobijaju poslove, stvaraju publiku i od sadržaja koji plasiraju žive.
"Za najave mojih nastupa, datum vreme kada se družim sa svojom publikom. Način na koji ja održavam komunikaciju sa svojom publikom, trudim se da bude šaljiv, da bude pristupačan, ponekad mi znače njihovi saveti", kaže Marija Mikić, pop pevačica.
Kako se privatnost ne bi delila nekontrolisano, psiholozi savetuju smisleno korišćenje svog sadržaja na profilu.
"Svako od nas ima svoje javno ja i svoje intimno ja. Kakva je to slika koju želimo da predstavimo, kako se osećamo povodom toga, koju ulogu društvene mreže imaju u našem vrednosnom sistemu. Kada sve to znamo onda možemo i realnije da postavimo granicu", objašnjava Irena Đorđević, psihijatar i psihoterapeut.
Nedostatak kritičkog mišljenja, posebno kod mladih, dovodi do neznanja kako se postavlja granica. Oni kojima su društvene mreže posao, znaju kako da je postave.
Edukator iz oblasti promocije biznisa na društvenim mrežama Milan Maglov ističe da je za njega granica pitanje morala. "Imam jedno pravilo, dozvoljeno je sve da postavljam što neće povrediti neku osobu", dodaje on.
"Sada se pojavljuje ta pseudobliskost. Postoje različiti nivoi bliskosti koje mi ostvarujemo u kontaktu sa drugim ljudima. To vam je kao što će vam neko doći do vrata stana, nekoga koga ćete pustiti u dnevnu sobu, a nekoga u spavaću. Zapravo, na društvenim mrežama imamo osećaj da smo veoma bliski sa ljudima koje posmatramo na slikama i snimcima, a to je zapravo samo jedna scenografija – pseudobliskost", poručuje Milan Maglov, edukator iz oblasti promocije biznisa na društvenim mrežama.
Među mladima od 16. do 24. godine gotovo devet od deset osoba u Evropskoj uniji koristi društvene mreže. U našoj zemlji 94 odsto mladih koristi Instagram ili Tik-tok i tako ne zaostaju za vršnjacima u svetu.
Коментари