Postaju li vozovi pokretne žvrljotine, uklanjanje grafita košta čak 5.000 evra
Neki misle da su išarani vozovi u Beogradu moderni, drugi da su pokretne žvrljotine. Svakako, to kako će nam izgledati deo javnog prevoza ne bi smelo da bude rezultat subjektivnih utisaka putnika. Je li "Srbijavoz" odustao od borbe sa grafitima?
Crtačima grafita je dovoljno samo pet minuta da na nekoliko vagona svoju zamisao pretvore u sliku. Najčešće to rade noću.
"Zaista je lepo, inače bi bili samo u jednoj boji obični, samo eto bez veze je preko prozora", rekla je putnica.
"Mislim da na starijim vozovima treba da budu grafiti, dok na primer na novom vozu ‘Soko’ ne treba, jer su elegantni, ali na starijim mislim da je lepo samo da imaju neku poentu da ne budu samo žvrljotine", kaže druga putnica.
Iz "Srbijavoza" nisu hteli pred kamere, ali su nam poslali mejl u kojem navode da im svakodnevno iscrtavanje grafita pravi problem i da košta. Stariji vozovi nemaju spoljašnje kamere, pa su oni česte mete. Čuvare, kažu, imaju ali očigledno nisu dovoljno efikasni.
Uklanjanje grafita košta čak 5.000 evra, a to rade specijalizovane firme. Često se dešava da, čim ih uklone, voz ponovo preko noći bude išaran. U "Srbijavozu" kažu da nakon svakog remonta stavljaju antigrafitnu zaštitu, ali da ona brzo izgubi svojstvo baš zbog čestog uklanjanja grafita.
"Nijedna antigrafit zaštita nije totalna, ona samo olakšava skidanje grafita posle nanošenja, jako je bitno da se grafit skine što pre. Na poroznim površinama je teško skidati, treba više hemije, više gela, staklo se na određen način smatra poroznim, ali lakše je skidati", kaže Marko Ratković, vlasnik firme koja uklanja grafite.
Počinioci se retko otkriju, tvrde u "Srbijavozu", a kazne su od 5.000 do 20.000 dinara. I evropske železnice imaju isti problem, samo su kod njih kazne veće.
Najstroži zakon je u Švedskoj, gde je čak zabranjeno iznošenje spreja i laka van radionice, dok u nekim državama postoje tačno određena mesta na kojima je moguće crtati grafite ili murale.
Коментари