уторак, 27.06.2023, 22:33 -> 16:30
Аутор: Марина Матић
"Svetost umetnosti" - 30 godina Akademije SPC (1993−2023)
„Nema lepše vere od hrišćanske, niti lepše slike od ikone.“ Episkop Danilo Krstić. Izložba se održava u galeriji RTS, od 4. jula do 31. avgusta 2023.
Akademija SPC za umetnosti i konservaciju postoji tri decenije. Tokom tog dugog perioda iznedrila je mnoge kvalitetne umetnike, restauratore i konzervatore crkvenog nasleđa, ali je i sama uz njih uzrastala i usavršavala svoje programe i ideje. Danas je to jedinstvena škola na prostoru Srbije, sa visokim obrazovnim mogućnostima i sa kvalitetnim profesorskim kadrom. Potrebe za ovakvom školom su velike.
Kultura i umetnost su jedan od najvažnijih elemenata kojim se srpski narod samosvojno predstavlja u svetu. Pre svega njegova sakralna umetnost, čiji je značajan deo uvršćen u svetsku baštinu, i danas je neponovljivo i verodostojno obeležje srpskog identiteta. Na tim tekovinama, obogaćenim savremenim iskustvima i inovativnim tehnikama, počiva obrazovni sistem Akademije SPC i njena uloga u srpskoj kulturi.
Savremeni studijski programi (živopis, ikonopis, mozaik, kaligrafija, vajarstvo, pozlatarstvo, konzervacija i restauracija...), kao i višestruka saradnja sa srodnim fakultetima i institucijama kulture i umetnosti u zemlji i inostranstvu, obezbeđuju visoke standarde školovanja i usavršavanja. Tako formiran stručni kadar u mogućnosti je da trajno doprinese u očuvanju već postojeće kulturne baštine, ali i spreman za nove umetničke poduhvate. Srpskoj crkvi i državi potrebno je i jedno i drugo. Stoga je podrška Srpske pravoslavne crkve, osnivača Akademije, ali i državnih institucija, neophodna u daljem jačanju misije i uloge ove obrazovne ustanove.
„To što je Bog stvorio čoveka po Svome liku i Svome podobiju pokazuje da je ikonopis božanska stvar.“ Sveti Teodor Studit
O crkvenoj umetnosti:
LIK. Nastankom Hristovog nerukotvorenog prvolika na ubrusu, takozvanog Mandiliona (Μανδύλιον), bio je otvoren put daljem i najširem izobražavanju Bogočoveka u slikanoj formi. Čoveku se Bog otkrio višeznačno – rečju, delovanjem i u likovima. Izobražavanje lika Bogočoveka prelazi granice umetnosti, zalazi u versko, mističko i metafizičko. Ikonopis, kao najzahtevniji vid crkvene umetnosti, svedoči, prema Jovanu Majendorfu, o prisustvu proslavljene i obožene ljudske prirode najpre u Hristu, a kroz Hrista i Svetog Duha u Bogorodici i drugim svetim likovima. Kako navodi episkop Atanasije Jevtić, to je potvrđena i u dimenziju vidljivog preneta eshatološka pojava zajedničarenja. Ikona bi trebalo da označi najviši duhovni domet vere i umetnosti, ispunjen samopregornim i molitvenim pregnućima. Tek tada ona postaje ovaploćena ispovest i metafizički dodir koji budi.
KANON. Delima izloženim na ovoj smotri ukazuje se da u umetničkom stvaralaštvu, pa i crkvenom, kanon ne bi trebalo da bude smetnja i stega, već izazov. Kako nadahnuto sugeriše Pavle Florenski, kanonski oblik je oblik najveće prirodnosti, nešto od čega se ne može zamisliti ništa jednostavnije. Kanon u sebi ima utkano saborno viđenje, stoga uključuje mogućnost da svaki pripadnik crkvene zajednice ima prema kanonu stvaralački odnos. Kanonsko je crkveno, crkveno je saborno, saborno je svečovečansko.
Kako, ne rušeći kanon, izobraziti istinu na inovativan način? Ono što je prividna kanonska strogost i granica može svojim savršenim postulatima da bude posebno nadahnuće darovitim umetnicima, podsticaj za nova duhoviđenja. Spoznati esenciju kanona, duhovnu normu koja deluje snagom svoje univerzalnosti, jezgro je stvaralaštva, kreacije. To je ta nepatvorenost crkvene umetnosti, koja se projavljuje na različite načine, u zavisnosti od unutrašnjeg gorenja samog umetnika u Bogu, u zavisnosti od umetnikove mističke intuicije. Crkvena kultura i život uvek su prožeti Svetim Duhom, koji ih jednako stvaralački podstiče u svim vremenima. Stoga, bilo da je u pitanju živopis ili ikonopis, on u sebi manifestuje nadversku suštinu naslikanog, odraz, ektipos (έκτυπος) sveta prvosazdanog.
SVETLOST. Forma vidljivog u crkvenoj umetnosti se projavljuje blagodatnom svetlošću. Svetlost je primordijalna esencija sveta, metafizički temelj svega postojećeg. Usled nemogućnosti da se predstavi neposredno, simbolički se prenosi slikom kruga – mandorle, oreola, koji ukazuju, kako navodi Leonid Uspenski, na unutrašnje stanje čoveka čiji je lik blistanje sunca. Potpuno duhovno bezmolvije. U crkvenoj umetnosti analogija nebeske svetlosti je zlato. Stoga je ikonopisna mistika pre svega sunčeva mistika u najvišem, sakralnom značenju ove reči, služba svetlosti, kako navodi Jevgenij Trubeckoj. Njome se otkriva duhovno zlato.
KVADRAT. Nije slučajno što je osnovna geometrijska struktura ikone četvorougaona, uslovno rečeno kvadratna (u širem simbološkom smislu). Kvadrat je ideja zemlje, njena nebeska i natprirodna forma. Uzdignuta zemlja. On predstavlja Boga manifestovanog u stvaranju. Kvadrat je arhetip i obrazac reda u svemiru i savršena mera za čoveka, simbol duše. Simbolički, tako se grade hramovi, tako se klešu nadgrobni belezi, tako se ograđuju vrtovi i tešu ikone.
LjUBAV. Smisao sakralne umetnosti je da ukaže da je čovekovo poreklo božansko i da čovek mora da sačuva u što većoj meri svoju sličnost sa Bogom. „A najviši stepen sličnosti čoveka s Bogom je budnost srca: Ljubav.“
O izložbi:
U Galeriji RTS predstavljena je izložba crkvene umetnosti. Njeno prirodno mesto je hram. U hramu, kroz miris i prozračni veo tamjana u vazduhu, jasnije se uznosi sozercanje fresaka i ikona. Liturgijski obred daje im pravi smisao duhovnog sadržaja, a svetlost sveća i kandila naglašava harmoniju bojenih površina. Ovo je samo deo jedne savršene hijerotopske zamisli oslikanog hrama, koju upotpunjuje još niz važnih elemenata, poput ritma kretanja sveštenika u obredu, crkvenog pojanja, arhitektonskog oblikovanja prostora, topline dodira vernika pri celivanju ikona, svečano blistanje svetih sasuda, sabornost... Ipak, nešto od toga osetićemo i izvan hrama, na ovoj smotri, jer univerzalnost sakralne umetnosti svojim intenzitetom prodire i van crkvenog prostora.
Profesori Akademije SPC, bivši i sadašnji, predočavaju nam svoja inventivna viđenja, primarno iz crkvene umetnosti, konzervacije i restauracije, iznedrena višegodišnjim trudom na tom putu. Deo radova biće i njihova intimna sagledavanja nekih umetničkih tema. Profesorski kadar pripadao je i pripada samom vrhu umetničke branše iz navedenih oblasti. Izloženi radovi ukazuju na veliki dijapazon mogućnosti crkvene umetnosti, koja je predočena u gotovo svim tehnikama stvaralaštva. Tu su ikonopis, freskopis, vajarstvo, kaligrafija, mozaik, iluminacija, drvorez i razne kombinovane tehnike... Radovi su oblikovani i tradicionalnim materijalima i tehnikama izrade (jajčana tempera na lipovom drvetu, freskopis na svežem malteru, tuš na papiru, ulje na platnu, prirodni mozaički kamen i pasta, akvarel, tehnika pozlate na polimentu...), ali i primenom savremenih pristupa svojstvenih modernom društvu, njegovim potrebama i tehnološkim uzletima (al secco tehnika sa akrilima, akril na drvetu, platnu i guščijem peru, beton, pozlata na akrilnom polimentu...).
Takođe, izloženi su i radovi pojedinih darovitih i uspešnih studenata Akademije, bivših i sadašnjih, koji svojim delima potvrđuju visoke obrazovne domete ove škole i smisao njenog tridesetogodišnjeg postojanja, te perspektivnost budućih svestranijih ulaganja u nju.
Коментари