Читај ми!

Svetske muzičke pozornice

Kamerna dela Franca Šuberta izvode Marija Florea, violina, Lara Fernandez, viola, Danijel Klaret, violončelo, Hoakin Arabal, kontrabas i Aleks Ramirez, klavir. Snimak je zabeležen na koncertu koji su ovi umetnici održali 25. februara u Palati katalonske muzike u Barseloni.

Iako je u istoriji muzike ime Franca Šuberta najpre vezano za solo pesme, njegova kamerna ostvarenja zauzimaju važno mesto pošto prave most između klasičarskog i ranoromantičarskog perioda, a ujedno predstavljaju i vrhunac kompozitorovog intimnog, ličnog i poetičnog izraza.

Na početku emisije slušaćete Šubertov Gudački trio u Be duru, jedno od njegovih ranih dela (komponovao ga je u devetnaestoj godini), u periodu kada je bio pod uticajem klasičnog bečkog stila, prvenstveno kamernih ostvarenja Mocarta i Hajdna. Iako sadrži samo dva stava – Alegro i Andante sostenuto, od kojih je drugi ostao nedovršen, Šubertov Gudački trio u Be duru može se tumačiti kao portret mladog umetnika koji poštuje pravila, ali i intuitivno teži slobodi izraza koje se prvenstveno odnose na raspevane melodijske linije.

Nakon toga sledi još jedno Šubertovo mladalačko ostvarenje nastalo 1816, iste godine kada i Gudački trio u Be duru. Slušaćete Adađo i Rondo u Ef duru, koji je, kako pretpostavljaju muzikolozi, nastao za prijatelje i privatna muziciranja, imajući u vidu činjenicu da tada devetnaestogodišnji Šubert nije imao ozbiljnog izdavača. Zanimljivo je istaći da je kompozitor klaviru dodelio dominantnu ulogu, a gudački trio deluje kao prateći ansambl, pa se zbog toga opisuje i kao mali klavirski koncert u kamernoj formi.

Emisiju će zaokružiti Klavirski kvintet u A duru, poznat pod nazivom Pastrmka, iz 1819. godine. Naziv ovog ostvarenja, jednog od najpoznatijih dela kamerne muzike romantizma, vezan je za istoimenu Šubertovu solo pesmu nastalu dve godine ranije, a na čiju temu je kompozitor oblikovao četvrti stav u formi teme sa varijacijama. Umesto uobičajena četiri, Šubert je u delo priključio i peti stav. Pored toga, dodavanjem deonice kontrabasa umesto udvojene violine, kvintetu dao jedinstvenu toplinu i punoću zvuka. Kvintet Pastrmka odlikuje vedrina i optimizam, ističući u prvi plan Šubertov dar za oblikovanje melodijskih linija, kao i sposobnost da stvori intimnu, prisnu atmosferu svojstvenu kamernom muziciranju.

Snimak iz serijala Premijum koncerti Euroradija ustupljen nam je posredstvom međunarodne razmene.

Urednica Irina Maksimović Šašić

 

 

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом