субота, 25.10.2025, 20:02 -> 16:25
Letnja operska pozornica
Rihard Vagner: Parsifal
Reprodukujemo ekskluzivni snimak poslednje Vagnerove muzičke drame „Parsifal”, koji je zabeležen 30. jula na Bajrojtskim muzičkim svečanostima. Ovo je bila obnova nove produkcije, koju je publika u Bajrojtu prvi put iskusila 2023. godine, a koju potpisuje američki režiser Džej Šajb, poznat po inovativnom korišćenju novih tehnologija. Ovaj put, u „Parsifalu” je upotrebljena augmentirana realnost, odnosno publika je mogla u određenim redovima da koristi 3D naočare i da tako bude transponovana u jedan fantastični svet koji se nalazio oko njih, a koji je dobro funkcionisao sa osnovnim temama samog dela.
Ansamblom je dirigovao Pablo Eras-Kasado, koji je takođe bio angažovan i za premijeru nove postavke i koji je nedvomisleno osvojio publiku i kritiku svojim tumačnjem. Glavne uloge tumačili su Andreas Šager kao Parsifal, Jekaterina Gubanova kao Kundri, Georg Cepenfeld kao Gurnemanc, Mihael Fole kao Amfortas i Tobias Kerer kao Titurel, dok je Džordan Šanahan bio Klingsor.
Parsifal, kao Vagnerovo poslednje i testamentarno ostvarenje, poseduje snažnu duhovnu dimenziju i stvoren je po meri Bajrojtskog pozorišta i svih njegovih tehničko-arhitektonskih karakteristika, koje imaju svoj odraz i na samoj zvučnosti partiture. U osnovi se nalazi priča koja pripada korpusu legendi o svetom Gralu, a Vagner ju je oformio kao duboku i ličnu meditaciju o pitanjima patnje, iskupljenja, duhovnog buđenja, koje su sve, na ovaj ili onaj način bile neke od najvažnijih idejnih stožera njegovog opersko-pozorišnog projekta.
Parsifal je svakako, među Vagnerovim ostvarenjima, poseban – pre svega zbog snage svog muzičkog jezika, koji ostavio snažan utisak na većinu kompozitora od premijere 1882. godine u Bajrojtu, bilo da su bili veliki poklonici poput Regera, Sibelijusa, Malera ili su gajili jednu vrstu otpora prema Vagneru, kao što je to bilo slučaj sa Debisijem.
Po rečima velikog stručnjaka za Vagnera, Berija Milingtona, „jukstapozicija sublimnosti i bogatog, ambivalentnog simbolizma, uz pritajenu ideologiju koja je uznemirujuća u svojim implikacijama, čini delo jedinstvene ekspresivne moći i beskrajne fascinancije”.
Urednica Ksenija Stevanović
Коментари