четвртак, 18.01.2024, 21:20 -> 13:20
štampajMuzika viva – Muzikprotokol 2023
Večerašnjom emisijom završavamo osvrt na poslednje izdanje festivala Muzikprotokol koji se od 1968. godine odvija u Gracu, početkom oktobra, u organizaciji manifestacije "Štajerska jesen" i Austrijskog radija. Predstavićemo četiri ostvarenja koncertanog i simfonijskog žanra čiji su autori Klemens Gadenšteter, Liza Lim, Klara Janota i Bernhard Gander, a sve u interpretaciji Simfonijskog orkestra Austrijskog radija kojim je dirigovala Marin Alsop.
Tokom pet dana trajanja ovog događaja, širom Graca se odvijaju različiti programi vezani za Muzikprotokol – od instalacija u galerijskim prostorima, preko glavnog programa u dvorani Helmut List, do večernjih koncerata elektronske muzike u klupskom prostoru Dom in Berg, te postfestivalskih druženja uz slobodnu improvizaciju u legendarnom Kafeu Volf.
Moto prošlogodišnjeg izdanja Muzikprotokola bio je "međusobno povezani/međuzavisni", čime je kustoski tim sastavljen od muzičkih urednika Austrijskog radija Suzane Nidermajer, Frenka Cimera i Rajnera Elstnera, želeo da nas navede da o zvučnom okruženju razmišljamo kao dinamičnoj mreži odnosa koji zahtevaju svesno oblikovanje. U glavnom programu festivala, su se zbog toga smenjivala dela raznolikih poetika, koja su pokušavala da ostvare međusobnu komunikaciju. Na koncertu cenjenog ansambla Klangforum iz Beča, koji je otvorio glavni program u četvrtak 6. oktobra, poveznice i međusobni dijalog između prezentovanih dela je bio najočigledniji, s obzirom da se sva dela obraćala našem okruženju, prirodi i biološkim procesima.
Nastupom Simfonijskog orkestra Austrijskog radija je 8. oktobra, zaokružen glavni program u dvorani Helmut List, a upravo je ovo veče ponajmanje odgovaralo motu "međusobno povezani/međuzavisni". Naime, sva četiri dela autora Klemensa Gadenštetera, Lize Lim, Klare Janote i Benharda Gandera nisu "međusobno" komunicirala ni na koji način, bivajući u slučaju dvojice autora neka vrsta samodovoljnih oaza za iskazivanje njihovih partikularnih poetika i interesovanja. U tom pogledu, Gadenštetrov Koncert za flautu i Ganderov Koncert za klavir bili su neka vrsta pogleda unazad što se savremene muzike tiče, u doba kada su veliki kompozitori-autori stvarali dela zarad dela samih, bez potrebe da uspostave dijalog sa publikom ili sa vremenom u kojem nastaju. Danas je, naime, takav apstraktni larpurlartizam sve ređi, često poveren samo onim kompozitorima koji su etablirani i već vrednovani. U tom pogledu, dela takođe vrlo cenjenih autorki – Lize Lim i Klare Janote, odisala su sasvim drugačijim duhom, kao i predstavom o vremenu i trajanju, nego ostvarenja njihovih muških kolega. Njihov komunikativni potencijal je bio neposredniji, aktuelniji i jezgrovitiji, a zvučni svet zanimljiv i radoznao.
Sa jedne strane programa ovog koncerta tako stoji izuzetno raspričani koncert za flautu Making of...Intimacy Klemensa Gadenštetera, odnosno podjednako ekspanzivni, na uštrb formalne i idejne kohezivnosti, Koncert za klavir Scrotching Scherzo Benharda Gandera. Sa druge strane, tu su Sapfo/Bioluminescence Lize Lim, u kojem ova australijska autorka stvara mrežu koja povezuje snagu i erotičnost poezije starogrčke pesnkinje sa biljkama i životinjama koje sijaju u mraku, te tanano, koloroističko, ostvarenje Strange bird – no longer navigating by the star, italijanske kompozitorke i profesorke Bečkog univerziteta Klare Janote.
Urednica Ksenija Stevanović
Коментари