Dante i muzika
Završavamo četvoronedeljni ciklus koji smo posvetili obeležavanju 700 godina od smrti italijanskog srednjovekovnog pesnika Dantea Aligijerija, osvetljavajući dalekosežni uticaj njegovih dela – pre svega „Božanstvene komedije” – na muziku, posebno od XIX veka do danas. U poslednjoj emisiji, predstavićemo odnos Dantea i Beatriče, kroz ostvarenja Franca Lista, Grenvila Bantoka, Ruda Langora i Vilijama Volisa.
Na početku emisije slušaćete delo Dante i Beatriče Grenvila Bantoka. Ova kompozicija, napisana leta 1901. godine, originalno je bila zamišljena kao Simfonijska poema broj 2. Druga verzija, koju je Bantok priredio devet godina kasnije i koju ćemo slušati u emisiji, ne sadrži mnogo izmena u odnosu na original koji je danas izgubljen, osim što je povezao stavove u neprekidnu celinu, dobivši formu jednostavačnog dela. No, i pored toga nazivi stavova iz ranije verzije su značajni za razumevanje programske potke partiture koju ćemo slušati. Njihovi nazivi su: Dante, Borba Gvelfa i gibelina, Beatriče, Danteova vizija pakla, čistilišta i raja, Danteovo izgnanstvo i Smrt.
Predstavićemo i sifmonijsku poemu, jedno od prvih britanskih dela ovog žanra, Odlazak Beatriče Vilijama Volisa, iz 1892. godine. Prema rečima autora, ovo delo zasnovano je na epizodi koju ne nalazimo u Božanstvenoj komediji, ali se delimično naslanja na ovaj predložak. Naime, u Volisovom delu opisan je dolazak Dantea i Beatriče u najviši nebeski sloj Empirej gde obitava sam Bog. Pred njima se ukazuje rajski predeo gde ih dočekuje snežno bela ruža, kao simbol božanske ljubavi. Očaran ovim prizorom, Dante ne primećuje da Beatriče više nije pored njega, već da ga je napustila, kako bi zauzela svoje mesto u carstvu „rajske ruže”.
Na kraju emisije čućete sonatu fantaziju Posle čitanja Dantea Franca Lista. Ovo delo incijalno je bilo zamišljeno kao mali komad pod nazivom Fragment posle čitanja Dantea, sa dva tematski povezana stava, a izvedeno je u Beču krajem četvrte decenije 19. veka. Nakon prelaska u Vajmar 1849. godine, List je uradio reviziju ovog dela i objavio ga u okviru druge zbirke Godine hodočašća, 1858. godine. Ova sonata podeljena je na dve glavne teme: prva je hromatska tema u de molu i opisuje jadikovanje duša u paklu, uz upotrebu tritonusa kao đavoljeg intervala. Druga tema je koral u Fis duru, izveden iz prve teme i predstavlja radost onih koji se nalaze u nebeskom raju. Ova tema, takođe predstavlja i Beatriče, jer je interpolirana unutar hromatskih odlomaka, slično pojavljivanju njenog lika u paklu.
Autorka emisije Jelena Damjanović
Коментари