Dante i muzika

Nastavljamo ciklus kojim ćemo obeležiti 700 godina od smrti italijanskog srednjovekovnog pesnika Dantea Aligijerija, osvetljavajući dalekosežni uticaj njegovih dela – pre svega „Božanstvene komedije” na muziku, posebno od XIX veka do danas. U drugoj emisiji ovog ciklusa predstavićemo lik Frančeske da Rimini u delima Artura Futa, Sergeja Rahmanjinova, Paula fon Klenaua, Petra Čajkovskog i Enrikea Granadosa.

Sudbina Frančeske da Rimini pojavljuje se u petom pevanju drugog kruga pakla Danteove Komedije, u kojem sa ona nalazi sa svojim ljubavnikom Paolom, mlađim bratom svog muža Đovanija. Pomenuti krug namenjen je upravo preljubnicima, kao i pohotnim i sladostrasnim osobama, koji se nalaze u večnom vrtlogu, koji ih ne ispušta na isti način na koji ih je zahvatila strast. U razgovoru sa Danteom Frančeska otkriva glavni razlog svog prokletstva, a njena priča toliko pogađa pesnika da se on na kraju onesvešćuje od saosećanja. Naime, čitajući priču o Lanselotu i Ginevri, Frančeska i njen dever Paolo su se prepustili zabranjenim osećanjima, a potom ih je Frančeskin muž presreo i usmrtio zbog njihovog prestupa. Način na koji je Frančeska otkrila svoj lični doživljaj sudbine, čini je, prema rečima kritičara Frančeska de Sanktisa prvom ženom modernog sveta, jer je njena priča oslobođena hrišćanskog moralizma, a njena ljubav sa Paolom predstavljena je kao tragična, a ne kao grešna, prema tadašnjim verskim uverenjima. 

Autorka emisije Jelena Damjanović



Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије