Scenska muzika - Erik Sati: balet "Relaš"
Muziku za balet "Relaš" Erika Satija izvodi Simfonijski orkestar Nansija, pod upravom Žeroma Kaltenbaha.
Ovo delo je nastalo 1924. godine u saradnji slikara i pesnika Fransisa Pikabije i kompozitora Erika Satija, a iz podnaslova dela se vidi da se radi o instantističkom baletu u dva čina. Manifest instantizma, koji je napisao Pikabija, bio je odgovor na Bretonov nadrealistički manifest, koji se oslanja na ideje Dade, a njegov moto je glasio: Ovo nije pokret, ovo je neprekinuti pokret.
Naslov Relaš Pikabija je izabrao jer ovaj termin u pozorištu označava dan kada je predstava otkazana, kada nema predstave. Postoje različite mišljenja kako je nastao ovaj naslov, ali se zna da publika zaista nije mogla da prisustvuje premijeri predstave. Naime, te večeri vrata Teatra Šanzelize bila su zatvorena - izvođenje je otkazano zbog bolesti glavnog koreografa i plesača Žana Borlina, rukovodioca Švedskog baleta. Publika je imala utisak da je u pitanju još jedna dadistička intervencija Fransisa Pikabije ...
Struktura Relaša je sastavljena od činova baleta i filmskog međučina - intermeca ili pauze, slavnog Entrakta koji je ostvario režiser Rene Kler. Drugim rečima, balet i film su zamišljeni kao totalno izvođenje koje je trebalo da preispita uvrežena shvatanja i navike publike. U programskom tekstu Pikabija je napisao: „Radije bih da čujem uzvike nego aplauze", dok je za vreme izvođenja sala bila ukrašena natpisima „Ako niste zadovoljni idite do đavola" ili „Zviždaljke se prodaju na ulaznim vratima". Balet Relaš je jedan od prvih primera improvizovanog plesa i scenskog pokreta, a sastojao se iz sekvenci u kojima se publika angažuje - posetiocima se stavljala kruna na glavu, odnosno u kojima se publika ogleda i ismeva - ljudi obučeni u večernja odela se razodevaju na sceni, uvek uz prisustvo sasvim jasne provokacije.
Na samom kraju baleta Relaš Sati i Pikabija su se provozali po sceni u malom Sitroenu, mašući svojim prijateljima u publici. Na određeni način ovo delo je primer uspešne rekonstrukcije dadaističkih ideja unutar kompleksnog multimedijalnog događaja koji je kombinovao živo izvođenje sa filmskim materijalom.
Autorka emisije: Ksenija Stevanović
Коментари