уторак, 08.02.2011, 16:30 -> 11:45
štampajNajveći šou na Zemlji
Rekordna gledanost, 100.000 dolara za sekund (!) reklamnog prostora, tone hrane, paprene ulaznice samo su deo Superboul priče. Ono što finale NFL lige čini najvećim sportskim događajem u SAD, ipak, u najvećoj meri nije u direktnoj vezi sa terenom i dešavanjima na njemu.
Histerija koja prati Superboul polako se smiruje. O samoj igri i rezultatu 45. sudara titana sve je već rečeno nebrojeno puta. Jedino što je preostalo jeste da se svedu računi šta najveći ovogodišnji događaj u Severnom Teksasu razlikuje od prethodna 44 susreta dve najbolje ekipe NFL lige. Po svemu sudeći, doneo je mnogo.
Pre svega, tu je gledanost. Prema podacima sajta Nilsen vajer (Nielsen Wire) više od 111 miliona ljudi je pratilo meč u Arlingtonu što ovaj događaj čini najgledanijim televizijskim programom u istoriji!
Zanimljivo je da su od deset najgledanijih programa u istoriji čak devet prenosi Superboula. Prošlogodišnji meč je uspeo da obori rekord koji je postavila poslednja epizoda serije M.A.S.H. star 27 godina.
U Americi Superboul prenose naizmenično sve četiri velike televizijske mreže, En-Bi-Si, Si-Bi-Es, Ej-Bi-Si i Foks.
Koliki uticaj finalna utakmica nacionalne lige u američkom fudbalu ima na gledanost, možda najbolje govori podatak da je En-Bi-Si 1995. godine emitovao epizodu serije Prijatelji odmah po završetku utakmice i da je tu epizodu pratilo 53 miliona gledalaca, broj koji ni do danas nije dostignut.
Televizori idu kao alva
Da bi se postigla ovolika gledanost potreban je i srazmeran broj televizora. U sedmici koja je prethodila Superboul nedelji kupljeno je oko dva i po miliona novih TV uređaja!
To je pet puta više nego u bilo kom drugom sedmodnevnom periodu tokom cele godine. Treba imati u vidu da nikakav popust nije bio na snazi i da su cene varirale od nekoliko stotina, pa sve do nekoliko hiljada dolara.
Ipak, nije sve bilo u znaku novih rekorda. Iz velike želje da obore rekord iz 1980. godine, čelni ljudi Dalasa su sve učinili kako bi na stadionu Kaubojsa bilo što više posetilaca.
Postavljena su privremena mesta za sedenje, kao i za stajanje. Međutim, presedan, kada je sport u Americi u pitanju, zabeležen je dopuštanjem prodaje ulaznica za mesta na stepenicama na višim nivoima stadiona.
I sve to uzalud. Na stadionu je izbrojano 103.219 gledalaca, što je za 766 osoba manje od rekorda.
Specijalno za ovaj događaj izgrađena je i privremena železnička stanica u Arlingtonu, a došlo je i do reorganizacije železničkih linija na celoj teritoriji američkog Srednjeg zapada.
Uoči utakmice izbio je skandal. Naime, 1.200 posetilaca naprosto je isterano sa stadiona. Gledaocima je rečeno da njihova mesta, koja je trebalo da budu montirana specijalno za ovu priliku, nisu spremna što njihove karte čini nevažećim?!
Cena karata kretala se od 60 dolara za najviši prsten, pa sve do 22.000 dolara što ove karte čini najskupljim ikada za jedan Superboul, ili bilo koji sportski događaj uopšte.
Karte su bile rasprodate u rekordnom roku, pa je u prodaju pušteno i 5.000 ulaznica, po skromnoj ceni od 200 dolara, za mesta van stadiona koja su omogućavala praćenje utakmice sa velikih video-bimova.
Rupert Mardok, vlasnik televizijske mreže Foks, koji je ove godine prenosio događaj, i te kako ima razloga da bude zadovoljan. Osim nezabeležene gledanosti i cene reklama su ove godine dostigle rekordan iznos. Jedan sekund reklamnog prostora koštao je neverovatnih 100.000 dolara!
Reklame - fenomen za sebe
Dakle, za 30 sekundi, koliko najveći broj reklama na Superboulu traje, trebalo je izdvojiti impozantna tri miliona dolara. Kada se ima u vidu da su prikazane 62 reklame, jasno je zbog čega se televizijske mreže u Americi raduju Superboulu.
U priči o reklamama ne može se zaobići da su one odavno postale fenomen za sebe i da postoji veoma veliki broj ljudi koji Superboul prati isključivo zbog njih. Folksvagenovu reklamu, koja je na Internet dospela par dana pre zvaničnog emitovanja, pogledalo je više od 20 miliona ljudi na Jutjubu.
Navijači u Americi, koji se po tome ne razlikuju mnogo od publike ovog podneblja, velike događaje ne prate bez velike količine hrane. Tokom ovogodišnjeg Superboula prodato je skoro dva miliona pica. Predstavnici Papa Džonsa, jednog od najvećih pica lanaca u Americi, tvrde da su njihovi dostavljači za vreme meča prešli gotovo 500.000 kilometara.
Prema podacima uzgajivača avokada, osam miliona kilograma tog voća pojedeno je za vreme Superboul vikenda. Uz avokado, koji se jede u formi popularnog gvakamola sosa, ide i čips. Nešto manje od 14.000 tona te namirnice pojedeno je samo za vreme utakmice.
Oko 100.000 litara piva je popijeno, a pojedeno je i oko milijardu pilećih krilaca. Na dan Superboula zapali se i najviše roštilja, kao i 4. jula koji je nacionalni praznik.
Oko 55 miliona dolara je potrošeno na hranu, skoro isto koliko i za Dan zahvalnosti, nacionalni praznik sa obaveznom bogatom trpezom.
Po broju pratećih kućnih žurki, Superboul je ispred bilo kog drugog dana u godini, uključujući i Novu godinu. Smatra se da samo pet odsto ljudi utakmicu prati bez društva.
Prema procenama poslodavaca, više od milion zaposlenih nije se pojavilo na poslu u ponedeljak.
Superbol vikend je i „najsiromašniji" kada su venčanja u pitanju, a primetan je i trend izbegavanja i svakog drugog praznovanja, uključujući i krštenja i rođendane.
Noć posle velikog finala najrizičnija je i za vozače. Najveći broj saobraćajnih udesa, prouzrokovanih prekomernom konzumacijom alkohola, već treću godinu zaredom zabeležen je upravo u noći neposredno nakon Superboula.
Prodaja lekova protiv stomačnih tegoba i glavobolje skočila je u ponedeljak, nakon meča, 20 odsto.
Muzičari razočarali
U svetskim medijima mnogo je rečeno o ovogodišnjim izvođačima, ali malo toga pohvalnog. Gaf Kristine Agilere i mlak nastup Blek ajd piza (Black Eyed Peas) mnoge je ostavio ravnodušnim, što nije čest slučaj, kada je reč o Superboulu.
Nenajavljeno pojavljivanje Ašera nije mnogo pomoglo. Prema opštoj oceni, Sleš, bivši gitarista grupe Gans en' rouzis (Guns 'n' Roses), jedini je donekle popravio situaciju.
Ostaje, na kraju, gorak ukus u ustima kod mnogih koji Superboul prate upravo zbog nastupa u poluvremenu koji je, kao što je i slučaj sa reklamama, postao fenomen za koji je sama utakmica samo povod.
Superboul je jedini sportski događaj u Americi koji obezbeđuje Ef-Bi-Aj, a ove godine su, prvi put, iznad stadiona patrolirali i borbeni avioni, iako nikakve zvanične potvrde o potencijalnoj opasnosti nije bilo.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 20
Пошаљи коментар