петак, 09.05.2014, 18:55 -> 11:01
štampajOmaž ili bruka za legendarnog japanskog monstruma?
Američka Godzila je samo džinovska iguana koja je „odlepila“, smatraju Japanci kojima se i dalje više dopada njihova gumena varijanta iz 1954. Glava je i suviše mala, a glas je potpuno pogrešan, mora biti mnogo pištaviji, ističe kolekcionar Kazua Haragući.
Godzila je na velikom ekranu plašila i oduševljavala gledaoce još od 1954. godine, kada je u filmu o tom čudovištu nastupio glumac u gumenom odelu s rajsferšlusom na leđima.
Mnogim japanskim filmofilima se i dalje to čudovište više dopada od holivudske verzije napravljene u zastrašujućoj, punoj tri-de tehnici kompjuterske grafike.
„Američka Godzila je samo džinovska iguana koja je 'odlepila'“, kaže 30-godišnji Mudai Nozaki koji smatra da je Godzila najveći japanski doprinos filmskoj istoriji, uz Sedam samuraja i Kagemušu režisera Akire Kurosave.
Reakcija tog gledaoca je iznenađujuće tipična među Japancima koji su videli trejler novog filma pod jednostavnim nazivom Godzila, čija će premijera biti 16. maja u SAD, a u julu u Japanu.
Filmofili u Japanu se pitaju da li će rimejk „Vorner brosa“ biti omaž ili bruka za legendu japanskog monstruma.
Japanski poštovaoci Godzile kazu da taj legendarni filmski lik spada u posebnu fantazmagoričnu kategoriju koju naizvaju „kaidžu“ koji ima imaginarnije, daleko nadrealnije osobine od „prostih čudovišta“ kao što su King Kong i Frankenštajn.
Holivudska verzija nije „kaidžu“, rekao je Kazua Haragući koji sakuplja sve u vezi s Godzilom, uključujući i kompletnu DVD kolekciju producentske kuće "Toho Studios", isporučenu uz ogromnu maketu glave Godzile sa iskeženim očnjacima.
Taj 45-godišnji filmski tehničar kaže da je Holivud već jednom upropastio tu temu propalim rimejkom 1998. godine, u režiji Rolanda Emeriha.
I s novom Godzilom skoro sve je pogrešno, i to od glave do pete: Prednje noge joj vise mlitavo niz bokove, krljušt na leđima isuviše je pravilna, čak je pogrešan i oblik glave.
„Glava je i suviše mala“, rekao je Haraguči, „a glas je potpuno pogrešan, mora biti mnogo pištaviji“, ističe Haragući.
„Nadam se da će doći dan kada će neki japanski reditelj ponovo moći da napravi dostojan film o Godzili“, dodao je Haragući.
U prvobitnoj priči, Godzila je izašla iz Tihog okeana, kao mutant nastao probom nuklearnog naoružanja na atolu Bikini, i osnažila traumu Japana zbog američkog atomskog bombardovanja Hirošime i Nagasakija na kraju Drugog svetskog rata.
Holivudska priča odstupa od prvobitnog scenarija tako što Godzila gazi San Francisko, a ne Tokio, i bori se s letećim čudovištem kojeg nije bilo u originalu. Ali, novi film ostaje veran duhu originala na mnogo načina.
Sve što reditelj Garet Edvards kaže da je uradio, jeste poboljšanje, realnija Godzila. „U našem filmu prvi put ćemo zaista ponovo videti tu životinju“, rekao je Edvards za Asošiejted pres.
Edvards kaže da je odrastao gledajući filmove o Godzili i da poštuje njihovo dublje značenje, kao što je pitanje nuklearnog oružja.
Ali, za mnoge Japance, ažurirana, tehnološki naprednija verzija njihovog junaka nije tačna. Jumiko Iamashita, 40-godišnja socijalna radnica, smatra da Godzila mora da bude simpatična, a prezire američku verziju: „Predstavili su je kao previše upadljivu. Postala je suviše američka“.
Minami Ićikava, režiser iz "Toho Co", priznaje da su japanski filmofili dugo čekali povratak Godzile jer "Toho" nije napravio film o njoj deset godina, posle serije od 28 filimova.
Jedan od razloga za to je što je "Toho" procenio da su prošla vremena starih specijalnih efekata koje je izmislio legendarni Eiđi Cuburaja - autor minijaturnog modela grada koji je kostimirani glumac pregazio.
„Godzilu smo iznajmili Holivudu“, rekao je Ičikava, odbijajući da obelodani uslove. „Vremena se menjaju.“
To nije neki kaubojski film!
Haruo Nakađima kaže da je istina da Godzila mora biti strastan lik jer uništava zgrade i mostove. A on bi to trebalo da zna - jer on je bio prvi u kostimu Godzile.
Nakađima kome je 85 godina, bio je kaskader u filmovima o samurajima kada je preuzeo ulogu Godzile. On je morao da „izmisli“ taj lik i išao je u zoološki vrt da prouči kako se kreću krupne životinje - slonovi i medvedi.
Kostim ga je toliko grejao, posebno pod reflektorima tokom snimanja, da mu je toliko znoja teklo niz leđa, da ga je u nogama kostima bilo bar za pola kofe, seća se Nakađima.
„Ja sam original, prava stvar“, rekao je Nakađima, naglasivši da su ostale Godzile bile samo imitacija. „Ako Godzila ne može pravilno da hoda, to je samo šou nakaze“.
Tema njegove Godzile je grandioznija i složenija, bavi se univerzalnim problemima čoveka, a obraća se Japanu koji još pamti ratno stradanje.
„To nije neki kaubojski film“, objasnio je ponosno Nakađima, sedeći u svom stanu među slikama Godzile i svojim starim fotografijama na kojima je mlad.
„Svi me pitaju da li ću ponovo igrati Godzilu. Moja Godzila je bila najbolja“, zaključuje Haruo.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар