уторак, 07.01.2014, 09:34 -> 10:21
Rešena misterija zaglavljivanja najveće mašine
Među „Bertinim“ „zubima“ mesec dana krio se „Predmet“ koji je onesposobio najveću mašinu na svetu i zaustavio iskopavanje tunela ispod priobalja Sijetla. Posle 30 dana danonoćnih radova utvrđeno je da je kost u grlu džinovske „krtice“ čelična cev!
Mesec dana od kada se najveća mašina za kopanje tunela na svetu zaglavila ispod priobalja američkog grada Sijetla, inženjeri su utvrdili šta je „Predmet“ (The Object), kako su nazvali to što je moćnu „krticu“ zaustavilo u podzemlju.
Mašina nazvana „Berta“, dugačka 100 metara, visoka kao petospratnica i sa posadom od 20 ljudi, koja kopa dvospratni tunel za podzemnu deonicu autoputa i oblaže ga betonskim pločama pet meseci je glatko napredovala 20 metara ispod površine tla i tek dostigla brzinu od 15 metara dnevno kada je 6. decembra naišla na nešto što nije uspela da savlada.
Punih 30 dana ekipe radnika su se danonoćno smenjivale da bi pripremile teren da neko zaviri ispred čela „krtice“ i vidi šta ju je zaustavilo.
„Berta“, koju je za taj posao konstruisala i proizvela japanska firma „Hitači“ za 80 miliona dolara, u osnovi je ogromna rotaciona bušilica naoružana čeličnim diskovima, moćnim sekačima koji „žvaću“ stene i beton, a mašina ih melje i pokretnom trakom izbacuje na početak iskopanog tunela, što je za sada 300 metara.
Inženjeri su dva puta produžavali rok za osmatranje „Predmeta“, ali su ga odložili za prve dane januara, jer je, uz izlomljeno kamenje i zemlju, trebalo izbaciti ogromnu količinu vode iz tla, kao i vode koja dopire iz okeana ispred džinovskog sekača zaglavljenog dok je probijao tunel prečnika većeg od 17 metara.
Nivo podzemne vode je ispumpavanjem tek posle četiri nedelje oboren za 18 metara, da bi se omogućilo izviđanje ispred gornjeg dela čela mašine.
Pomoću sonde postavljene vertikalno, s nivoa ulice, spuštanjem kamere se utvrdilo na šta je „Berta“ naišla.
Prošlog vikenda, noću, najzad je snimljeno šta je to onesposobilo „Bertu“!
Ogromnu mašinu zaustavio je komad debele čelične cevi dugačak 36 metara, prečnika 20 santimetara, koja se koristi za reni-bunare.
Ta cev je 2002. godine, posle zemljotresa, zabijena u priobalje da bi se kroz nju mogao meriti nivo podzemne vode, bitan za procenu stabilnosti načetog vijadukta čija se sudbina sada konačno rešava.
Kada je mašina naišla na ovu prepreku, „sažvakala“ je deo, ali se cev, donjim krajem čvrsto zabijena u zemlju, savila i zabila u šupljinu među „Bertinim“ „zubima“. Ta poluga od skoro 40 metara zaglavila je podzemnog džina.
Da bruka bude veća, dva dana pre no što je stala, „krtica“ je na površinu, doslovno metar i po uvis, kroz ulicu, izbila gornji deo te cevi, dugačak 16 metara, ali niko nije pretpostavio da je veći, nezgodniji deo, i dalje pod zemljom, te su radovi nastavljeni iako se mašina sve sporije kretala, sve dok nije sasvim prestala da radi.
Kolika je šteta, tek će se videti.
Neprijatnost graditelja još je veća jer je postojanje debele čelične cevi bilo navedeno kao otežavajuća okolnost još u tenderu na osnovu kojeg je posao poveren i ugovoren.
Graditelji sada kažu da su pretpostavili da su vlasti izvukle cev pre nego što je „Berta“ stigla do te deonice, a predstavnici vlast brane se navodeći da je to trebalo da uradi izvođač radova.
Za sada nema plana kako da se ukloni cev, niti procene kolika bi mogla biti obimna popravka mašine, jer se pretpostavlja da je bilo oštećenja delova.
Tek kada tokom nedelje inženjeri budu utvrdili šta sve mora da se popravi ili zameni, moći će da se proceni kada će kopanje tunela, koje je i pre kvara kasnilo tri meseca, biti nastavljeno.
Rizičan i skup projekat
Izgradnja tunela, kao zamene deonice vijadukta - auto-puta na betonskim stubovima nad centralnim delom priobalja grada posustalog zbog zemljotresa 2001. godine, sama je po sebi rizičan i skup posao, delom i zato što je priobalje Sijetla nasuta močvara.
Tehničkim problemima se krajem decembra pridružila pretnja Gradskog veća da neće platiti dodatne radove i nepredviđene teškoće ako prekoračenje cene iz ugovora bude preveliko, a reč je o stotinama miliona dolara. Gradski oci su 2009. godine jedva prihvatili projekat jer je bio previše finansijski rizičan, pišu lokalni mediji.
Taj ugovor zakonske snage, ima jednu teško sprovodivu klauzulu: da nepredviđene troškove plate vlasnici nekretnina u priobalju Sijetla kada se one „prevore u zlato“ pošto, zbog silaska auto-puta pod zemlju više neće biti u večitoj senci ostarelog vijadukta.
Tada će se srž gradskog centra proširiti na samu obalu severnopacifičkog zaliva Padžet, a vlasnici tamošnjih placeva i zgrada od toga će se drastično obogatiti.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 5
Пошаљи коментар