Vršnjaci podstiču na učenje više nego profesori

Novo istraživanje Državnog univerziteta Mičigen pokazuje da studenti postižu mnogo bolje akademske rezultate kada su pod uticajem svojih vršnjaka, dok podsticaj koji stiže od profesora ima za njih znatno manji značaj.

 Вршњаци подстичу на учење више него професори Вршњаци подстичу на учење више него професори
Studenti su za potrebe istraživanja podeljeni u tri grupe. Prvoj grupi su se obratili mladi profesori, godina bliskih njihovim (u stvari glumci), izloživši im zašto je učenje važno. Druga grupa je slušala o istoj temi, ali od pravih univerzitetskih profesora. Za treću grupu nije organizovano predavanje. Studenti prve grupe napisali su mnogo bolje eseje i dobili znatno više završne ocene od onih koji su slušali izlaganje starijih profesora.

„Rezultati ukazuju na to da su pravi predavači bili dobri u iznošenju suvih činjenica, dok su vršnjaci reagovali na mlade profesore, identifikujući se sa njima", rekao je koautor studije Keri Roset, profesor pedagoške psihologije. „Drugim rečima, kao student mogu da se identifikujem sa svojim vršnjacima i zamislim sebe kako koristim odgovarajući univerzitetski materijal na isti način na koji su oni to radili. U tome je smisao i osećaj svrhe koji prevazilazi učenje napamet. Kada čujem priču svog vršnjaka, to me motiviše da se zapitam - ko želim da budem u budućnosti."

Kada je reč o završnim ocenama, studenti koji su slušali predavanje mladih instruktora imali su u proseku 92 procenta na testovima, dok su studenti druge grupe ostvarili znatno niži prosek od 86 odsto. Zanimljivo je to da su studenti koji uopšte nisu dobili obrazloženje - postigli prosečno 90 odsto na ispitu, što je više od grupe kojoj su se obratili profesori.

Profesor Roset na sledeći način tumači činjenicu da su studenti, nakon predavanja izloženog na formalan način, postigli lošije rezultate (u poređenju sa kolegama iz druge dve grupe): „Rezultati podržavaju ideju da ono što profesori obično rade ‒ kontrolišu ocene, govore studentima šta da rade i slično ‒ jeste kontraproduktivno, potire njihove napore da razviju poštovanje studenata prema času i nastavi."

Studija sugeriše da bi za profesore bilo korisno da polaznicima svojih kurseva omoguće da o značajnim temama - poput navedene „zašto su učenje i nastava važni" - promišljaju slušajući obrazloženja i iskustva svojih vršnjaka. Tako prilagođene nastavne aktivnosti svakako bi najviše značile samim studentima.

 Priredila: Tatjana Cvejić 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 04. мај 2025.
27° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом