Читај ми!

Magija Šagalovog stvaralaštva u bečkoj Albertini do 9. februara

Velika retrospektivna izložba Marka Šagala u Muzeju Albertina u Beču, prikazuje oko stotinu ključnih dela slikara sećanja i tuge ljudske duše. Postavka je dostupna za javnost do 9. februara 2025.

Mark Mojša Šagal rođen je 1887. godine u Vitebsku, tada ruskoj carevini, u siromašnoj porodici hasidskih Jevreja.

Mlad je otišao u Pariz. Vratio se nakratko da se oženi Belom Rosenfeld, i ostao u Rusiji zarobljen ratom i revolucijom. Dvadesetih godina se vraća u Pariz, seli za francusku Oksitaniju zbog svetla, onda u Njujork zbog nacista, pa vraća u Francusku, sad u Provansu, gde će i umreti 1985. godine.

Slikao je bajkovito, nostalgično, u suštini uvek jedno isto Belu, detinjstvo i mladost u Vitebsku.

„Nestvarno u njegovim slikama rano ga je određivalo kao nadrealistu. Nadrealisti su ga zaista doživljavali kao svog rodonačelnika, ali sam Šagal im se nikad nije priključio, već se izjašnjavao kao realista. I tu je bio svoj. Perspektivu je koristio po ugledu na srednjovekovne slikare važno je veliko, manje važno je malo. Čitav opus stoji u homologiji njegove duše“, objašnjava Klaus Albreht Šreder, direktor Albertine.

Stilski, Šagal je smešten između boja fovizma i emocija ekspresionizma. Kakvu periodizaciju dopušta njegovo obimno delo od skoro vek života i preko sedam decenija rada?

„Rana faza je u stilu primitivizma, boje su tamne. Od prvog dolaska u Pariz 1910, Šagalov stil se menja, postaje poetski, karakterišu ga raskošne boje i avangardističke konstrukcije. Četrdesetih godina, posle Beline smrti, ponovo dolazi do zaokreta. Platna bivaju sve veća. Najveća su u kasnoj fazi, kada boje osvajaju apsolutnu dominaciju, a metaforika i konstrukcija imaginarnog prostora padaju u drugi plan“, kaže kustoskinja Gizela Kirpičenko. 

„Pred kraj života, Šagal je bio voljeniji od Pikasa ili Matisa. Takvu svepristunost je dobrim delom dugovao svojim štampanim grafikama iz šezdesetih i sedamdesetih, koje mi ovde ne pokazujemo. U njima je zaista prisutna jedna šećerna nota. Fokus izložbe je na slikarstvu, a na platnima iz tog doba Šagal i dalje slika raniji repertoar pogrome, patnju, tugu, progone, logore smrti“, istakao je Šreder.

Šagalove slike govore: Klatno je simbol za bekstvo iz siromaštva; klatno u kućištu je znak da je plan propao jer je počeo rat, izbila nova revolucija. Violinista stoji za tačke preloma.

Šagal je lepotu kao finu tkaninu prebacivao preko tragedija 20. veka.

субота, 31. мај 2025.
12° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом