Internet prevare, savet da se kupuje od pravnih lica

Kako bi uštedeli ili kupili proizvod kog nema u Srbiji, građani robu nabavljaju putem interneta. To ih ponekad košta i novca i živaca. Precizna statistika o prevarenima u internet kupovini ne postoji, ali u MUP-u kažu da su građani mnogo oprezniji nego ranijih godina.

Umesto ispravnog monitora koji je poručio od prodavca na internetu, Velimir Momirov dobio je neupotrebljiv uređaj.

"Ispostavilo se kada sam otvorio paket da je ekran polomljen. Kontaktirao sam ga i on mi je prvo obećao da će mi vratiti novac, samo da prođe dan-dva da bude u gradu. Kasnije se nije javljao na telefon i nisam uspeo nikako da povratim novac koji sam dao za monitor", kaže prevarani Velimir Momirov.

Retko ko i uspe, objašnjavaju u policiji. Ljudi koji se bave tom vrstom kriminala znaju kako da ostanu nevidljivi. Ako su u inostranstvu, gotovo ih je nemoguće naći. Oni koji naručuju vrednu robu, ostajali su bez desetina hiljada evra.

"U takvim slučajevima zbog protoka vremena vrlo je teško vratiti novac i zaustaviti transakciju. Oni daju oštećenim građanima praktično mogućnost da prate isporuku i tako dobijaju na vremenu. Dok vi pratite dolazak automobila ili građevinske mašine u našu državu, a sve je to naravno lažno i fiktivno, novac je nestao sa računa", objašanjava dr Vladimir Urošević, šef Odseka za elektronski kriminal u MUP-u.

Kako bi plaćena roba stigla na vašu adresu, zaštitnici potrošača savetuju – kupujte je isljučivo od pravnih lica. Samo u tom slučaju, zakon je na strani kupca.

"Fizička lica često putem društvenih mreža, najčešće Fejsbuka, prodaju robu. Oglašavaju je tako što samo vidite sliku i cenu. Vi ne znate od koga kupujete. Ako dođe do problema, vi ne možete nikakva svoja prava ostvariti, ako ste je kupili od fizičkog lica", kaže Jovanka Nikolić iz Asocijacije potrošača Srbije.

Roba kupljena preko interneta mora da stigne u roku od mesec dana. Ukoliko kupac nije zadovoljan ili se predomisli, ima pravo da je vrati bez obrazloženja – najviše dve nedelje nakon preuzimanja.

broj komentara 5 pošalji komentar
(petak, 04. mar 2016, 12:19)
anonymous [neregistrovani]

InterNet trgovina

Još od doba BBS-ova 90-tih godina kupujem i prodajem stvari na InterNet-u. Nikada, ali ama baš nikada nisam imao nikakvih problema. Ono na šta treba obratiti pažnju je to da se ne kupuje od osoba koje odbijaju da daju svoje podatke, traže uplatu novca PostNET-om i sl. To su načini da se nešto uvali, a da se ostavi što je moguće manji trag i da je posle veliki problem naći takvu osobu. To što će vam neko dati broj mobilnog nije merodavan podatak, jer se SIM kartica može kupiti na svakoj trafici i po uspešnoj prevari se jednostavno može baciti. Isto važi i za e-mail, FaceBook profil itd... Ako se kupuje preko domaćih sajtova za kupoprodaju, onda obavezno treba proveriti komentare i ocene ljudi koji su od te osobe već nešto kupovali. Ako neko ima više stotina pozitivnih ocena i ako uvek prodaje sličnu robu, velika je verovatnoća ( čak i 100 procentna ) da se radi o nekome sa kim ćete obaviti uspešnu kupoprodaju.
Sajt na InterNetu, pa čak i bio on firmin ništa ne znači. Svako može da zakupi domen i izmisli firmu. Čak može iskoristiti i podatke iz APR evidencije, pa vam se može činiti da kupujete od prave firme, a da se iza naizgled profesionalno urađenog sajta nalazi u stvari prevejani lopov. No i to se može uz malo opreznosti prevazići. Mnogi izbegavaju uplate robe na tekući račun, a to je u stvari jedan od sigurnijih načina da uvek imate trag onoga kome ste novac uplatili. Imate i potvrdu, a i trag, jer po broju tekućeg računa uvek se može naći i vlasnik istog.
Imam svoju registrovanu radnju, a kako živim u provinciji čak nekih 80% prometa ostvarujem preko InterNet-a. Ljudi vremenom steknu poverenje, pa je posao preko InterNet-a mnogo jednostavnije obaviti što odgovara i meni, a i mojim mušterijama.Svako dobije fiskalni račun i do sada nije bilo problema, a nadam se da ih ni ubuduće neće biti.

(petak, 04. mar 2016, 11:59)
anonymous [neregistrovani]

proizvedeno u Srbiji

Nije tačno da kupac želi da prevari državu.Džžava je ograničila sumu do koje se ne plaća carina preko toga se plaća.Znači sve je legalno.A slobadan izbor kupca je gde će da kupuje.

(petak, 04. mar 2016, 11:59)
anonymous [neregistrovani]

Evropski trendovi?

Kupujem sitnu elektroniku (koje nema u Srbiji) redovno preko interneta i vecinom preko ebay sajta. Do sada nisam prevaren. Jedino sto zagorcava zivot (kad pratite posiljku putem interneta), ustanovite da od Kine, Hong Kong-a ili Amerike do Srbije posiljka putuje deset do petnaest dana, a onda na carini u Srbiji "tavori" jos deset do petnaest dana. Valjda imaju "klizno radno vreme"? Cesto posiljka biva otvorena iako lepo na racunu-deklaraciji pise da su u pitanju sitne elektronske komponente i da je cena u vecini slucajeva oko dvadesetak americkih dolara. Toliko o "efikasnoj drzavnoj administraciji". I mi na takav nacin "hocemo u Evropu"? Podseca na Topalovice iz Maratonaca i cuveno: "Necete me prevariti. Koliki je moj deo"?

(petak, 04. mar 2016, 11:53)
Nemanja [neregistrovani]

Prvaren

Ja sam pre mesec dana preko domaceg sajta na kom se kupuje i prodaje polovna i nova roba narucio polovan hard disk od 1TB. Umesto polovnog hard diska stigao mi je secer u kockama....

(petak, 04. mar 2016, 09:21)
Radmila Mišić [neregistrovani]

prevara

Kupac kupuje preko interneta da prevari državu i izbegne PDV.Kad ga isporučilac prevari onda kupac ide kod države da joj plače na ramenu!
Kupujem neke stvari preko interneta ali od domaćih FIRMI pa mi kurirska sluba pri isporuci da fiskalni račun.A za "ne daj bože" reklamacije, uvek imam i adresu firme pa znam koga da jurim.