Пољска верзија трагедије код Смоленска

Објављени нови докази о паду председничког авиона код Смоленска. Посада наводно добила од контроле лета погрешне податке о видљивости. Пољска државна комисија поручила да не жели да опструише руски извештај, већ се бави само узроцима који су довели до трагедије.

Пољска државна комисија која истражује узроке пада авиона председника Пољске Леха Качињског 10. априла прошле године крај Смоленска објавила је снимак разговора контролора на аеродрому, којег нема у званичном извештају руског Међудржавног комитета за авијацију.

Снимак разговора контролора и анализе пољске комисије сугеришу да су несрећи допринела и погрешна упутства пилотима и притисак из Москве на контролоре да пусте ипак пољски авион да на своју одговорност покуша да слети упркос немогућим условима.

Шеф те пољске комисије, министар унутрашњих послова и администрације Јежи Милер нагласио је да се његова комисија не бави уопште тиме ко је крив за несрећу, већ само факторима који су могли да јој допринесу, како се убудуће не би понављале.

"Презентацију и снимак разговора контролора представили смо само зато што су у Међудржавном комитету за авијацију констатовали да они нису битни", рекао је новинарима Милер.

Главни проблем на контролном торњу у Смоленску, како су показали разговори контролора и заменика команданта базе са неименованим генералом у Тверу, је то што упркос молбама контролора да се авион председника пошаље, без покушаја слетања, на резервни аеродром наложено им је да пусте Пољаке да пробају да слете.

"Треба Пољацима рећи да не треба ни да крећу", рекао је један од контролора када због густе магле ни из другог покушаја на војни аеродром у Смоленску није успео да слети руски војни авион типа "иљушин 76".

Авион са пољским новинарима ЈАК-40 слетео је претходно без дозволе контролног торња да то учини.

Контролори такође нису реаговали два пута када се авион Качињског отклонио са курса одређеног за слетање и потврђивали су посади да је све у реду.

Спорни и подаци о видљивости

Пољска посада добила је и погрешне податке да је видљивост 800 метара иако је магла смањила видљивост на свега 200 метара. "Да ли је он неурачунљив?", запитао се контролора лета када је чуо тај податак са аеродрома.

Пољски експерти у комисији, а и министар Милер, на данашњој конференцији, категорично су као неосноване одбили теорије завере које шири део породица жртава из Смоленска на челу са братом близанцем покојног председника, лидером опозиционих конзервативаца Јарославом Качињским, да је авион наводно намерно навођен да се сруши, те да је на Качињског извршен атентат.

"Ниједан од тих фактора на контролном торњу није могао да проузрокује несрећу. Али недостатак тих података од контролора сигурно није помогао посади да нађе најбоље решење", казао је Вјеслав Јединак из пољске комисије.

Данашња презентација и снимци разговора у пилотској кабини и са контролним торњем показала су такође да капетан авиона није одлучио да слети, већ је три секунде пре контроле лета дао команду "одлазимо" (у други круг око аеродрома).

Пољска комисија тек у свом завршном извештају, након додатних анализа моћи ће да објави зашто тај маневар није успео, а авион се срушио и у смрт одвео свих 96 путника и чланова посаде.

Пољска одбацила руски извештај

Руски коначни извештај дошао је до закључка да су пилоти по сваку цену желели да слете како званичници које су превозили не би закаснили на важну комеморацију хиљадама пољских официра стрељаних у пролеће 1940 године у оближњој Катинској шуми.

Тај извештај Пољска је одбила као некомплетан и иако не спори грешке пољске посаде и пољску кривицу, инсистира да се у обзир узме и ситуација у контроли лета на аеродрому у Смоленску.

Милер је нагласио после презентације да је Пољска спремна за даљу сарадњу са руском страном у објашњавању фактора који су скривили ту трагичну авионску несрећу.

"То није откривање пољске истине и руске истине, већ истине о слетању пољског авиона на руском аеродрому", рекао је Милер. 

Русија је међутим данас званично и формално уредбом премијера Владимира Путина дефинитивно завршила истрагу узрока те несреће, пошто је коначни извештај, али без анализе рада контролног торња и техничког стања аеродрома прошле среде објавио Међудржавни комитет за авијацију.

Кривичну истрагу која треба да утврди да ле ће неко бити постављен пред суд као виновник те несреће наставља и даље руско тужилаштво, а независно и пољско војно тужилаштво.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 16. јул 2025.
28° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом