Радници из Марока стигли у крагујевачки Фијат као испомоћ
Серијска производња Фијат гранде панде и каросерија за ситроен Ц3 у крагујевачкој фабрици, гурају раст српског извоза. Потражња за гранде пандом је велика, па запослени у Крагујевцу не могу да испуне предвиђени план производње. Зато Стелантис доводи раднике из других фабрика широм света.
Док у свету отпушта, Стелантис у Крагујевцу тражи нове раднике. Око 2.800 запослених, не може да достигне планирану производњу од 500 возила дневно.
“На испомоћи су тренутно у Фијату и радници из Марока, има их око 90, има нешто Италијана. Има наговештаја што ће доћи у случају потребе, да ће доћи из других Стеллантисових фабрике из Европе, типа Шпанија, Пољска”, каже Иван Ристић, председник Самосталног синдиката ФЦА Србија.
Камен спотициња за домаће раднике почетна нето зарада која у просеку износи до 80.000 динара. Глобално тржиште се мења па сељење роба, капитала и људи, није новина, кажу економисти. А Србија је увелико део тог тржишта радне снаге.
“Тржиште радне снаге у Србији је значајно постало дубље, наша просечна зарада је скочила у оној мери која може да буде примамљива и наш минималац, а и просечна зарада примамљива и иностраним радницима, пре свега из Африке и Азије”, објашњава економиста проф. др Петар Веселиновић.
Гранде панда у хибридној и електричној верзији стратешки је модел Фијата. Од почетка животног циклуса велика потражња за "великим медом" у европским земљама. Увођење још једне смене је неминовност.
“Оперативно је потребно око 800 радника за покретање још једне смене. У току октобра месеца ће се покренути и трећа смена, која ће бити за неко време бити потпуно оперативна, значи биће као и ове прве две смене”, каже Иван Ристић, председник Самосталног синдиката ФЦА Србија.
“Мислим да ће то повећавање производње кроз увођење треће смене значајно допринети и повећавању брутно домаћег производа, али и извозним перформансама, јер ови први контингенти Гранде Панда у највећој мери иду према извозу и побољшавају ту платно-билансну позицију Србије у оној мери колико је то могуће”, сматра проф. др Петар Веселиновић, економиста.
Ко ће попунити нова радна места домаћи или страни радници и даље је непознаница. Конкурс је стално отворен. У крагујевачкој фабрици су спремни и за прозводњу ситроена Ц3, јер има исту платформу као и Гранде Панда.
Коментари