Савет за борбу против корупције: Недоступна документација о трошковима изградње пруге Београд-Нови Сад
Савет Владе Србије за борбу против корупције објавио је да је документација која се тиче трошкова изградње и реконструкције станичних објеката, као и комплетне брзе пруге на завршеној и пуштеној у саобраћај деоници брзе пруге Београд - Нови Сад, и даље недоступна, па није јасно како су трошкови већи за 142 милиона долара од почетне цене.
Одговори Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и Инфраструктуре железнице Србије на захтеве Савета за борбу против корупције нису пружили никакву могућност за анализу трошкова изградње и реконструкције станичних објеката, а пре свега станице Нови Сад, на деоници брзе пруге Београд - Нови Сад, наводи се у закључцима Савета.
Ти подаци, нажалост, нису доступни ни на сајту наведених институција, као ни на сајту Владе Србије, објавио је Савет и извештају који је надлежним органима у Влади Србије прослеђен 27. октобра.
Савет је указао да је, имајући у виду да се ради о деоници која је пуштена у саобраћај 2024. године, сва финансијска документација морала бити прокњижена у пословним књигама Инвеститора.
Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре као "финансијер", такође, мора имати коначне податке о висини кредитних средстава која су утрошена на завршеној деоници.
Недостављање података и после решења Повереника за информације од јавног значаја о потрошеним средствима из руског кредита, недвосмислено упућује на закључак да се тај податак из неких разлога прикрива од јавности, указује Савет за борбу против корупције.
Савет наводи и да су неприхватљиви одговори обе институције, а пре свега Инфраструктуре железнице Србије, да немају податке о трошковима изградње по сваком извођачу и подизвођачу, као и врсти поступка по коме су изабрани.
Ако се у комерцијалном уговору наводи, да Инвеститор-Инфраструктура железнице Србије даје сагласност Извођачу из Кине на одабране подизвођаче преко Финансијера- Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у писаној форми, то значи да су им доступни подаци о називу подизвођача, врсти радова, врсти услуга и добара, као и висини понуде и референцама подизвођача, објашњава се у саопштењу.
Тврдња Инфраструктуре железнице Србије да податке о подизвођачима, односно трошковима по сваком подизвођачу поседује само извођач, неприхватљива је из више разлога, а пре свега зато што је извођач све трошкове за извршене радове, испоручена добра и услуге морао да правда кроз финансијску документацију, како би се формирала коначна цена коштања, наглашава Савет.
У складу са утврђеном ценом коштања, наставља Савет, морала су бити уплаћена финансијска средства за измирење свих обавеза.
Нетранспарентности у раду Министарства и Инфраструктуре
Ако Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и Инфраструктура железнице Србије тврде да немају податке о врсти и вредности трошкова појединачно по сваком извођачу и подизвођачу, поставља се питање како су формирали коначну цену коштања за завршену деоницу пруге Београд - Нови Сад.
Посебно је интересантан одговор Инфраструктуре Железнице Србије да са извођачима из Русије није ни уговорена обавеза извођача да добије сагласност од инвеститора и финансијера за избор подизвођача, истакнуто је у закључку.
На основу свих тих чињеница констатација, Савет истиче да не чуди разлика у подацима о коначној цени коштања деонице пруге Београд - Нови Сад између те две институције која је око 70 милиона долара, а разликују се и подаци те две институције и код уговорене и код коначно реализоване вредности трошкова за извршене радове и испоручена добра и услуге.
Због нетранспарентности у раду Министарства и Инфраструктуре недоступна је и информација, због чега је коначна цена коштања за изградњу и модернизацију железничке пруге на деоници Београд - Нови Сад већа за 142 милиона долара од уговорене вредности, наводи се у закључку Савета.
Коментари