Читај ми!

Борба за српско тржиште

Економисти очекују да ће борба трговинских ланаца из Белгије, Словеније и Хрватске за српско тржиште довести до смањења цена. Број малих фирми које се баве трговином драстично смањен од почетка године.

Уласком белгијског "Делеза" и преузимањем "Делта Максија" добро је уздрмана конкуренција у Србији. Немачки "Лидл", крајем прошле године, регистровао је фирму у Србији, а РТС незванично сазнаје да је обезбеђена и локација за први објекат у Новом Саду.

Највећа борба за тржиште Србије тренутно се води између трговинских ланаца из Белгије, Словеније и Хрватске. 

Одмах по уласку "Делеза" у Србију, хрватски "Агрокор" преузео је објекте словеначког "Туша" у Србији. "Меркатор-С" је у међувремену завршио стратешко повезивање са групом "Цока" и склопио уговор о дугорочном закупу, преузимању залиха, опреме и запошљавању кадрова "Фамилија маркета" у пословном простору "Робних кућа Београд".

"С једне стране, евидентно је да ћемо ући у процес укрупњавања који се дешава у целом свету. С друге стране, неизвесно је колико ће бити великих играча. То ће зависити од тога да ли спречавамо уласке нових конкурената. Очекујем да ће мали продавци бити много иновативнији и покушати да опстану", истиче Александар Стевановић из Центра за слободно тржиште.

За сада им не иде добро. Према подацима Агенције за привредне регистре, у првих седам месеци ове године број фирми које се баве трговином знатно је смањен. Због аутоматског стечаја и других разлога, из регистра је избрисана 4651 фирма - готово дупло више него што их је у истом периоду основано.

"Велики" контролишу тржиште

У међувремену, "велики" не желе да причају о својим плановима. Спекулише се да "Меркатор" преговара о куповини или дугорочном закупу појединих објеката "Јабуке" и да би ту могао да уложи део од 150 милиона евра планираних за инвестиције у Србији до 2015. године. Увелико се прича и о спајању "Агрокора" и "Меркатора", како би заједнички лакше изашли на крај са "Делезом".

"Евентуалним заједничким наступом на тржишту Србије 'Агрокора' и 'Меркатора' добили бисмо снажан дуопол - у коме 'Делез' има једну трећину, другу би стекла ова два трговинска ланца, а трећу би гледали да потисну", истиче економиста Мирослав Здравковић.

Када се велики боре за тржиште, обично профитирају купци, јер цене падају. Међутим, када једном преузму највећи део колача, онда постоји опасност да два или три највећа играча диктирају цене и услове продаје.

"Комисија за заштиту конкуренције требало би веома помно да прати њихово будуће понашање како бисмо задржали задовољавајући ниво конкуренције и пристојан ниво маржи у Србији", додаје Здравковић.

Информације о учешћу трговинских ланаца на тржишту, надлежне институције или немају или их чувају као строго пословну тајну. Једини доступни подаци "Дилојта" говоре да је по приходу у 2009. на првом месту био трговински ланац "Делта Макси" са око 835 милиона евра. Следе "Меркатор" са 429 и "Идеа" са 363 милиона евра.

Слика ће можда бити потпунија од идуће године, када ће трговци бити у обавези да Центру за развој трговине доставе све релевантне податке о свом пословању.

Број коментара 8

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 21. септембар 2025.
21° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом