среда, 22.09.2010, 08:17 -> 10:55
štampajКредит без заштите
Из Нацрта закона о заштити потрошача, на захтев НБС, повучена је одредба која регулише област финансијских услуга и потрошачких кредита. У удружењу потрошача очекују да ће њихова права бити регулисана једним законом.
На захтев Народне банке Србије из Нацрта закона о заштити потрошача повучена је одредба која регулише област финансијских услуга и потрошачких кредита.
У нацрт је претходно била уграђена директива Европске уније, која укида могућност једностраног мењања уговорних обавеза банака. Та област биће уређена посебним прописом.
У удружењу потрошача очекују да ће њихова права бити регулисана једним законом.
Све више корисника кредита има осећај да уговор са банком има само два члана. Први, да је банка увек у праву, и други, да, ако им нешто није јасно, обавезно погледају први члан.
Тако је и са породицом Терзић, која је узела кредит индексиран у швајцарским францима, уз могућност да може једном током отплате да га пребаци у евре. Када су се обратили банци, речено им је да та опција више не важи.
"Вас као банку,свакако, обавезује и то што сте изговорили и то што је писана реч у уговору, поготово ви као клијенти приступате једном типском уговору, где немате шансу да ту одредбу мењате. Значи, тог дана кад добијете потпис, ту је крај приче", каже Драгана Терзић.
Да за Терзиће ово не би био тужан крај приче, следи неизвесна борба пред судовима.
Међутим, да имамо закон о заштити потрошача, према директивама Европске уније, једнострано мењање банкарских уговора према клијентима не би било могуће.
"Нажалост, ја морам да разочарам потрошаче да је договором, ја не знам којим договором, избачена директива Европске уније која се односи на потрошачке кредите", рекао је председник Националне организације заштите потрошача Горан Паповић.
"Према томе, потрошачи још увек не могу да очекују праву регулативу, када су у питању потрошачки кредит, лизинг и све што је везано за финансијску регулативу", рекао је Паповић.
У Народној банци се не слажу да Закон о заштити потрошача регулише ставке о финансијским услугама и потрошачким кредитима, јер би у том случају, дошло до сукоба интереса разних министарстава. Ипак, кажу да број притужби грађана на банке расте.
"Тренутна ситуација је таква да разлога за бригу има доста. Ми стално добијамо од грађанства информације да се јављају праксе у финансијском систему да нису уобичајене, а могле би се подвести под категорију не фер пословања", рекао је гувернер НБС Дејан Шошкић.
"Свуда где је могуће да отклонимо ситуацију нашом интевенцијом, ми ћемо то и учинити", рекао је гувернер.
У Удружењу банака затечени су одлуком Народне банке да о заштити потрошача не буду консултовани.
Ипак, на последњој конференцији за новинаре изнели су став да тржиште регулише све, па и, евентуално, незадовољство клијената радом банака.
"У Србији имате 34 банке. Не постоје две банке које имају исту структуру и смисао конкуренције је тај да можете да промените банку", рекао је Верољуб Дугалић из Удружења банака.
Грађани у Србији су све више задужени, чак са 488,5 милијарди динара. Такође, на штедњу су положили око 6,2 милијарде евра, па би и Закон о заштити потрошача, најављен још пре три године, сигурно олакшао права и обавезе банака и клијената.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 2
Пошаљи коментар