субота, 15.11.2025, 20:08 -> 20:08
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
štampajТрампова економска политика погађа јапанске произвођаче аутомобила – најновији пример је "Субару"
Јапански произвођач аутомобила "Субару" је објавио да ће одустати од великог улагања у електрична возила, за које је наменио укупно десет милијарди долара, као и да ће у фискалној 2025. години, упркос расту прихода, његов профит опасти за 1,3 милијарде долара. И једно и друго је последица полититике Трампове владе.
Јапански произвођач аутомобила "Субару" одлучио је да одустане од крупне инвестиције од близу десет милијарди долара у производњу електричних аутомобила, јављају јапански медији.
Компанија са седиштем у Токију ће искористити тај новац за унапређење пословања, он ће, уместо за развој аутомобила на чисто електрични погон, отићи великим делом за хибриде, али и за возила са мотором на унутрашње сагоревање.
Узрок те промене у смеру развоја су пад интересовања за електричне аутомобиле у свету и финансијска криза унутар саме компаније у знатној мери изазвана Трамповим царинама.
Трампова олуја
И пад занимања за електрична возила, заправо, је последица деловања Трампове владе.
САД су највеће тржиште за "Субару", а Трампова администрација је управо укинула државне субвенције потрошачима, висине до 7.500 долара, за куповину електричних возила које је увела влада његовог претходника Џозефа Бајдена, које су окончане у септембру.
Наиме, јапански произвођач, познат по моделима "легаси" и "импреза", је планирао улагање од 1,5 билиона јена, што по тренутном курсу износи око 9,74 милијарди долара, у електрификацију својих возила у наредних пет година.
Инвестициони циклус је заправо већ почео, јер је петина новца већ пуштена у оптицај, али ће остатак бити преусмерен.
Отуд, "Субару" ће наставити рад на четири електрична теренца на којима сарађује са "Тојотом" и који треба да буду представљени следеће године, али ће одложити конструисање четири нова електрична возила која су требала да буду пуштена у продају у 2028. години.
Тиме компанија, која запошљава нешто више од 37.000 радника, заправо следи нешто што се већ може назвати трендом - прошле недеље највећи јапански и светски произвођач возила "Тојота" је објавила да поново одлаже изградњу фабрике батерија за аутомобиле на оствру Кјушу за годину дана, док је "Нисан", који се налази у егзистенцијалној кризи, још у мају у потпуности одустао од сличног подухвата.
"Субару" је присиљен да преформулише своје планове за развој и због тога што трпи економске потешкоће које су последица нових Трампових царина.
У периоду април-септембар приход компаније је порастао за пет одсто, али је профит који је остварила пао за чак 45 посто.
За целу ову фискалну годину, која се завршава крајем марта 2026, руководство "Субаруа" процењује да ће профит опасти у односу на претходну за читавих 53 одсто, односно, за њу великих 1,3 милијарде долара.
Компанија је зато присиљена, јавили су јапански медији, да преузме мере за драстично смањење трошкова пословања.
Да ли ће Трампова политика бити погубна за Јапан?
Иначе, "Субару" је у календарској 2024. години у САД продао више од 667.000 возила од којих пола извезено из Јапана, док је његова укупна продаја, укључујући ту и домовину, у фискалној 2024. износила око 936.000.
У календарској 2024. "Субару" је произвео 937.000 возила, од чега око 571.000 код куће.
И док би било идеално када би Трампове царине на увоз аутомобила и делова од најпре 25, а сада, након окончаних преговара, 15 посто довеле до позитивне рационализације у виду резања непотребних вишкова, тешко је отети се утиску да ће његова политика, укључујући ту и укидање субвенције на електрична возила, задати тежак ударац јапанским произвођачима, који ионако имају довољно проблема услед скоковитог раста конкурентских кинеских предузећа.
Тај ударац за неке, попут "Нисана", па и "Субаруа", који се у великој мери ослања на америчко тржиште али у САД има само једну фабрику (која је његова једина у иностранству), могао би да буде фаталан.
Коментари