понедељак, 25.08.2025, 09:19 -> 12:12
Извор: РТС
Рабреновић о економским мерама: Има простора да се "засвира и за појас задене"; Гавриловић: Гађају се сви у ланцу
Нове економске мере ступају на снагу 1. септембра. Економиста Михајло Рабреновић каже за РТС да је ово целовит пакет који може да помогне и грађани би требало да осете бољитак. Дејан Гавриловић из "Ефективе“ наводи да је добро што се мерама гађају сви у ланцу и да оне делују озбиљнију од претходне две акције државе у области цена.
Цене за 3.000 производа, махом прехрамбених, као и кућне хемије, биће снижене за око 15 одсто. То ће се постићи ограничавањем трговачких маржи на 20 процената, најавио је јуче председник Александар Вучић.
Међу мерама за побољшање животног стандарда је и постављање границе за камате на кредите, попусти на рачуне за струју, као и смањење цена које ће социјално угрожени плаћати за дрво за огрев.
Стручњак за менаџмент државне управе Михајло Рабреновић каже да је ово заокружен, целовит пакет мера и уколико се буде применио на одговарајући начин може да помогне.
"Грађани би требало да осете бољитак"
"Реч је о околности да и код нас и у свету тржиште има неке недостатке. Дошло је до једне врсте картела, монополског положаја неколико трговинских ланаца, који су од короне подигли своје марже, њихови рачуноводствени извештаји су импресивни, и то показује да има простора да се нађе начина да се засвира и за појас задене“, навео је Рабреновић.
Грађани би од ових мера требало да осете бољитак, тиме што ће марже прво уредбом а затим и изменама закона бити ограничене на 20 одсто, где се процењује да је то довољно да они имају интерес да опстану на овом тржишту, а са друге стране да грађани од 1. септембра осете бољитак, указује Рабреновић.
"Држава је решила да узме ствар у своје руке"
Говорећи о конкуренцији међу трговинским ланцима, Дејан Гавриловић из Удружења за заштиту потрошача "Ефектива“ подсећа да је Комисија за заштиту конкуренције против четири највећа трговинска ланца покренула поступак прошле године због сумње да договарају цене.
"Конкуренција се изгледа договара око цена и то је обесмислило питање конкуренције, Долазак новог трговинског ланца могао би да направи пометњу. Било је најава да ће доћи два велика трговинска ланца, који би се борили нижим ценама, можда би то погурало остале, то се није десило, држава је решила да узме ствар у своје руке и да на овај начин утиче на цене“, објаснио је Гавриловић.
"Немамо добовољан број трговинских ланаца"
Цене хране у Србији су 95 одсто просека у Европској унији.
Рабреновић каже да "изгледа" да немамо добовољан број трговинских ланаца.
Када их је само неколико, а при томе четири трговинска ланца имају преко 51 одсто тржишта, релативно лако долази до договора. Време је да се овим краткорочним мерама ограниче марже, а да се у времену које долази олакша долазак трговинских ланаца, да се омогући финим мерама економске политике, да мање зависимо од иностраних добављача пољопривредне производње где има простора да сви заједно радимо – то је улога савремене државе, напомиње Рабреновић.
Како истиче, то би грађани требало да осете у времену које долази.
Цена сардине у малој радњи и трговинском ланцу
Одговарајући на питање зашто трговински ланац који има маржу од 45 одсто успева да опстане, Гавриловић каже да је Удружење "Ефектива" позвало на бојкот крајем јанара.
"Бојкот је показао да велики део потрошача није био свестан разлике у цени. Мислили су - то је тако. Почели смо мало активније кроз бојкот и поређењем цена у радњама и у земљама региона, где су неки производи јефтинији. Онда су људи су схватили да нешто не штима“, каже Гавриловић.
Навео је пример да једна мала радња сардину продаје за 150 динара, а велики трговински ланац за 350, па је очигледно да нешто није у реду са маржама, добављачима, крајњом ценом.
"Мерама се гађају сви у ланцу"
Каже да претходне две акције државе у области цена нису уродиле плодом. "Ово јуче што смо чули делује конкретније и урађена је боља анализа", додаје Гавриловић.
"Доборо је што се мерама гађају сви у ланцу, крајњи продавци и добављачи - ту се ограничавају марже, ограничавају се и оф рабати. Верујем да ће у ланцу сви бити таргетирани, што ће утицати да се спусте цене, а то ће се осетити у продавницама“, закључује Гавриловић.
Коментари