Читај ми!

"Јат" одлази, долази "Ер Србија"

После три процене капитала, четири конкурса за стратешког партнера и покушаја да се на управљање да нашим бизнисменима, "Јат" у четвртак добија новог стратешког патнера. Споразум са "Етихад ервејзом" из Уједињених Арапских Емирата биће потписан у Београду.

Тачно после 66 година од како је основан, "Јат" иде у историју, а наслеђује га "Ер Србија", која се формира заједно са страним партнером са блиског истока "Етихадом". После три процене капитала, четири конкурса за стратешког партнера и покушаја да се на управљање да нашим бизнисменима, "Јат" у четвртак добија новог стратешког патнера.

Дугови и вишак запослених остаће као отворено питање, али је држава, како се најављује, спремна да и то реши. Сутра се очекују детаљи и потписивање стратешког партнерства.

Претеча "Јата" је авиокомпанија "Аеропут", основана 1927. године. Две деценије касније, преименује се у Југословенски аеротранспорт и убрзо постаје лидер Балкана са директним прекоокеанским летовима за Америку и Аустралију.

Од 2000. године компанија се дели на више јединица, "Јат" губи аеродроме у које је улагао у Београду, Подгорици и Тивту, одвајују се кетеринг, техника, хотели, а велика имовина стечена у прошлости се растаче.

"Неправило је подељен вредносни део и међу њима су односи исконструисани фиксно и нису тржишно вредновани тако да је ЈАТ систематски био упућен на стазу губиташа с обзиром да држава није била у стању то да надокнади", каже Милан Вујанић, бивши члан Управног одбора "Јат"-а.

"Јат" се од деведестих непрестано задужује, у кредитима је преко 250 милона евра. Тренутно има 1.200 радника од којих је, према проценама, чак 800 вишак.

Нова компанија "Ер Србија"  биће без дугова, преузеће 150 пилота, а ићи ће се на конкурс за још 50. Наследице права за слетање на највеће европске аеродроме, а помиње се и десет нових авиона до краја године.

Србија ће имати 51 одсто удела у власништву, а "Етихад" 49, али и управљачку функцију компанијом, што значи да неће више бити партијског руковођења.

"У нечему смо успели. На том пројекту радили смо Млађан Динкић и ја, и ја га очекујем на потписивању", каже први потпреседник Владе Александар Вучић.

Економисти кажу да је боље ићи у стратешко партнерство него и даље покривати дугове старе компаније.

"Престаће да порески обвезници двоструко плаћају карту. Једном купујући, а други пут покривајући дугове 'Јата'. Важно је како ће се имовина 'Јат'-а и оно што 'Јат' уноси у нову компанију третирати", рекао је економиста Милан Кнежевић.

Према пројекцијама, нова компанија могла би да има 22 авиона, летови ће већином спајати републике бивше Југославије и Европу са Блиским истоком, Аустралијом и Америком. Етихад је компанија са 77 авиона и има 10 милона путника годишње, стручњаци очекују да ће долазак те компаније значити више линија и јефтније карте.

Број коментара 14

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 28. новембар 2025.
2° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом